Besøg på Nano-Science Center fra Aurehøj Gymnasium

Besøget foregår den 9. november 2009 fra kl. 13 til ca. 15.30

Kl. 13.00 Besøg i NanoGeoScience gruppen, Nano-Science Center

• Klassen deles i to hold (ca. 15 i hver). Hver gruppe får ca. 45 min. foredrag og ca. 45 min. laboratoriet:
  • Foredrag om lys og hvad NanoGeoScience gruppen bruger Atomic Force Microscope (AFM) til v/ Keld West, NanoGeoScience
  • Se på støvet fra sommerfuglevinge i optisk mikroskop og i AFM v/ Tue Hassenkam
  • Farverne i sommerfuglens vinger er defineret ud fra strukturen i vingen og ikke bare ved farvestoffer. Effekten kaldes iridescence. I AFM kan vi se strukturen, som giver anledning til den meget karakteristiske blå metalliske farve, der kan ses på visse sommerfuglevinger.

Kl. 14.30 Hvad kan vi ellers med nanoscience? Hør også, hvordan er det at være Nanoscience studerende v/ Kasper Kistrup

Kl. 15.00 Nano-Science Center øvrige tilbud til gymnasiet og tak for i dag v/ Gitte Frandsen

Besøget foregår i lokale C105 (bygning C, 1. sal), Københavns Universitet, H. C. Ørsteds Instituttet, Universitetsparken 5, 2100 København Ø.