Forskerspirer 2010

Nano-Science Center får besøg af gymnasieelever fra projekt Forskerspirer. Projektet er for gymnasieelever, som har lyst og fagligt overskud til at udforme en projekbeskrivelse til et forskningsprojekt. Gymnasieeleverne bag de bedste projekter får mulighed for at gennemføre deres forskningsprojekt over 4-5 uger.

Program

14.00-14.30: Ph.d.-studerende Simon Oddson Mariager , Nano-Science Center fortæller om sin forskning inden for nanofysik: Røntgenstråling som nanomikroskop

14.30-15:00: Kandidatstuderende Jonas Bruun fortæller om sit specialeprojekt om malaria gennem AFM.

Begge studerende vil også give et indblik i, hvordan det er at være ung nanoforsker.

15:00-16:00: Rundvisning i NanoGeoScience gruppens laboratorier v/ph.d.-studerende Christian Schack Pedersen. Her vil forskerspirerne høre om gruppens forskning og se laboratorierne.

NanoGeoSciences forskningsområder:

• At udvikle nanopartikler, der kan rense specifikke forureningsstoffer fra grundvandet.
  • At udvikle nanopartikler, som kan binde og uskadeliggøre giftige stoffer i affald.
  • At udvinde mere olie, som er bundet i kalklag.
  • At reducere mængden af CO2 i atmosfæren ved at binde den til faststoffer.
  • At løse gåder om skal-, ben-, og tanddannelse, hvilket bl.a. vil give vores kolleger i medicinforskning nye nøgler til udvikling af mere effektive behandlinger af knoglesygdomme.