Gymnasielærerdag

Naturens opbygning på nano- og mikroskala


Hvor ved vi fra, hvordan naturen er bygget op? Udvikling af bedre teknikker, metoder og redskaber gør at vi hele tiden bliver  klogere på, hvordan naturens byggesten er sat sammen. I workshoppen vil vi ved hjælp af røntgen, konfokal mikroskopi og Atomic Force Microscope (AFM) se på, hvordan især biologiske systemer som for eksempel enkelte celler/vesikler er opbygget og vekselvirker. Alt med  et tværfagligt fokus og med øje for Naturvidenskabeligt Grundforløb i Gymnasiet. Forløb: Start - introduktion og oplæg om nanoscience og røntgen, herunder introduktion til brug af AFM og konfokal mikroskopi - om metoder, måling, registrering og behandling af data. Med 'hands on' aktiviteter på Nano-Science Centeret samt behandling af resultater. Slut - opsamling, refleksion og perspektivering med et didaktisk sigte. 

Vært: Det Naturvidenskabelige Fakultet
Sted: H.C. Ørsted Instituttet, Universitetsparken 5, lokale C113
Workshopansvarlig: Per Hedegård
Øvrige medvirkende: Robert Feidenhans'l og Kim Lefmann (Nano-Science Center/Niels Bohr  Institutet), Keld West (Nano-Science Center/ Kemisk Institut) og Stig Steenstrup (Niels Bohr Institutet)
Ledsager fra Biocenter: Rikke Bøyesen
Antal deltagere: 12-30
Målgruppe: Lærere i fysik, biologi, naturgeografi og kemi.



De naturvidenskabelige, farmaceutiske og biovidenskabelige fakulteter på Københavns Universitet inviterer lærere på stx, htx og hf til en faglig inspirationsdag med temaet "natur og sundhed" fredag den 8. januar 2010.


Gymnasielærerdagen giver rig lejlighed til at høre og opleve nyt om natur-, sundheds- og biovidenskabelig forskning belyst fra forskellige vinkler. Om formiddagen er der foredrag med førende forskere, og om eftermiddagen har deltagerne mulighed for gennem workshop-aktiviteter på de enkelte institutter at komme tættere på såvel fag som forskere.