Temadag på Nano-Science Center: Kvanteprikker

Nano er mere end pletfrie sofaer

Lugtfrie sokker, selvrensende vinduer og pletfrie sofaer er kun en lille del af, hvad nanoscience og nanoteknologi har at byde på. Har du lyst til at få indsigt i, hvad der gemmer sig bag de populære overskrifter og samtidig blive klogere på den nyeste forskning inden for området, så er du velkommen til temadag på Nano-Science Center. Målgruppen for temadagen er kemi- og fysiklærere ved de gymnasiale uddannelser.

Kvanteprikker

Dagens tema er nanoprikker på engelsk kaldet Quantum Dots (fluorescerende nanopartikler) – Vi gennemgår forskellige typer partikler og grundlaget for de specielle fysiske egenskaber.
Nanoprikker anvendes blandt andet i forbindelse med udvikling af nye lægemidler og avancerede sensorer, der kan bruges til at spore sygdomme tidligt i sygdomsforløbet. I fremtiden forestiller man sig, at nanoprikker også kan bruges til udvikling af avancerede kvantecomputere.

Nanoprikkernes farver og selvlysende egenskaber hænger direkte sammen med deres størrelse, og det er nemt visuelt at forstå sammenhængen mellem størrelse og egenskaber.

Gør-det-selv og tag-med-hjem

I løbet af dagen vil flere af de bedste forskere indenfor deres felt give dig et indblik i deres arbejde. Du vil få ’fingrene i suppen’ med den nye nanoprik-øvelse. Vores mål er at give dig nye ideer til hvordan du kan arbejde med nanoscience i gymnasiet, og samtidig give dig mulighed for at stifte bekendtskab med nye eksperimentelle elevøvelser og demonstrationsforsøg. Helt konkret giver vi dig en øvelsespakke med hjem.

Målgruppe
1)   Kemilærere
2)   Fysiklærere

Program for temadag om nanoprikker

Tirsdag den 21. oktober kl. 9.30 til 16.00

Kl. 9.30: Velkomst til Nano-Science Center. (Hvad er Nano-Science Center - kort intro til forskningsområder, studier og out reach)
Kl. 10.00: Hvad er nanoscience?
Kl. 10.30: Nanoprikker
•   Nanoprikker i fysik, ”Quantum dots og Qubits”
•   Den Biologiske vinkel: ”Nanoskala Biosensorer”, ved Lars Iversen.

Kl. 11.30: Frokost
Kl. 12.15: Introduktion til øvelse med nanoprikker ved Marc Cedenius, HCØ Ungdomslaboratorium.
Kl. 12.45: Nano-prik øvelse i U-lab
Kl. 15.15: Opsamling (Ideer til hvordan du arbejder med nano i gymnasiet, orientering om efteruddannelsesmuligheder mm.)

Hvis du vil vide mere om temadagen, kan du kontakte sekretariatsleder Rikke Bøyesen eller på telefon 28 75 04 13.

Tilmelding senest den 15. oktober til Rikke Bøyesen.