15. april 2014

De sjældne jordarter skal afsløre sukkers rolle i sygdomme

De seneste års forskning har afsløret, at sukkerstoffer i kroppen har roller i en lang række sygdomme. Derfor er medicinalforskere på intensiv jagt efter metoder til at se og følge sukker i og mellem celler. Men det er vanskeligt at sætte mærkestoffer på de biologiske sukre. Nu har adjunkt Thomas Just Sørensen; Nano-Science Center ved Kemisk Institut, Københavns Universitet, modtaget en bevilling fra Det Frie Forskningsråd| Natur og Teknik på halvanden million DKK til et forskningsprojekt, der skal afsløre, om farver baseret på lanthanider, de såkaldte ”sjældne” jordarter, kan bruges som medicinske mærkestoffer for sukre.

Adjunkt Thomas Just Sørensen i sit laboratorium på Kemisk Institut

Mærkestoffer baseret på lanthanider vil være uhyre velegnede til både konventionel mikroskopi og elektronmikroskopi, fordi de fleste af dem er kraftigt fluorescerende. Men der er en udfordring. Ingen ved, om de kan lokkes til at binde sig til de biologisk interessante sukkerstoffer.

Syntesekemisk fremstilling af molekylære puslebrikker

Lidt ligesom puslespilsbrikker har sukkerstofferne en tap, der kan sætte sig fast i et hul. Derfor kommer en stor del af Sørensens forskningsprojekt til at bestå i syntesekemisk arbejde for at udvikle molekylære strukturer, der har huller, eller lommer, som sukkerstofferne kan fæstne sig til, og han er ikke sikker på om det kan fungere, men hvis det gør, er han ikke i tvivl.

”Det her er grundforskning, og jeg kan højest håbe på, at det fungerer. Men hvis det virker, skal det patenteres lige på stedet”, slutter Thomas Just Sørensen.