21. februar 2018

Tidlig introduktion til forskningsverdenen giver pote

FORSKNINGSBASERET UDDANNELSE OG UDDANNELSESBASERET FORSKNING:

Nanoscience-uddannelsen på Københavns Universitet har siden 2010 involveret førsteårsstuderende i uddannelsesbaseret frontforskning, med det formål at give en tidligere introduktion til forskningsverdenen. Resultaterne af projektet har i 2015 ført til udgivelsen af en videnskabelig artikel, og nu er endnu en artikel udgivet.

Teknologien i det 21. århundrede udvikler sig støt, og håndholdt elektronik såsom mobiltelefoner, kan efterhånden mere end en computer kunne for kun få år siden. Bøjelige skærme og solceller kan i den nærmeste fremtid konstrueres, blot ved at hælde en sammenkogt mikstur ud over et stykke plast eller glas.

"Nanoscience på Københavns Universitet er en forskningsbaseret uddannelse. Som noget unikt, bliver de studerende allerede fra første år på bacheloruddannelsen inddraget i frontforskning

Thomas Just Sørensen, lektor

På Nano-Science Center, Københavns Universitet, har man de seneste år forsøgt at inddrage de nye bachelorstuderende i uddannelsesbaseret forskning lige fra første dag. Den uddannelsesbaserede forskning består i at lade de studerende få indblik i frontforskning, som de kan reflektere til deres læringsudvikling.

Nicolai Niemeier er en af de studerende der har været med til at skrive artiklen som nu er blevet udgivet. "Jeg valgte netop nanoscience fordi der er fokus på videnskab, og fordi jeg kunne se mig selv beskæftige mig med forskning. Man bliver ikke kun inddraget i forskningen på første år. Allerede når man skriver sit bachelorprojekt bliver man integreret i en forskningsgruppe, som fungerer som en faglig familie for en mens man producerer sine data og skriver sit bachelorprojekt. I forskningsgruppen er der andre bachelorstuderende, kandidatstuderende, ph.d.-studerende, postdocs og så det overhoved, lektor eller professor, som styrer hvilken retning forskningen skal tage."

At inddrage de studerende i frontforskning så tidligt som første år på bacheloruddannelsen, er meget atypisk. Nanoscience er en forskningsbaseret uddannelse, og netop derfor er det relevant at inddrage de studerende så hurtigt som muligt. Det mener Thomas Just Sørensen, lektor på Københavns Universitet, Kemisk Institut og Nano-Science Center. Selv er han ansvarlig for projektet, og vejleder og hjælper de studerende med publikationerne.

I 2015 udkom den første videnskabelige artikel, med en hel årgang nanosciencestuderende som medforfattere, og igen i år 2018 er endnu en videnskabelig artikel kommet til verden. Artiklens indhold er produktet af hele 68 studerende, hjælpelærere og kursusansvarlig Thomas Just Sørensen.

Artiklen er udgivet via en ”Open Access Journal Publisher”, MDPI, og er frit tilgængelig. Klik og læs artiklen.