9. juli 2014

Tung videnskab løftes med videoforedrag

VIDEOFOREDRAG

Materialer bestemmer menneskets historie. Stenalder. Jernalder. Bronzealder. Alle historiens tidsaldre er opkaldt efter materialer. Og nutiden bør opkaldes efter kulstoffet grafen. Det fortæller indledningen i et videoforedrag fra en ny serie, som SCIENCE KU står bag. Materialeforedraget er forfattet af kemikeren, nanoteknologen og lederen af Nano-Science Centret Bo Wegge Laursen og han fortæller levende om et af fremtidens vigtigste materialer.

Professor Bo Wegge Laursen foran HC.Ørsteds Institut, der huser Kemisk Institut og Nano-Science Center

Det tredivte århundredes mennesker vil kigge på det tyvende århundrede og sige: Betonalder. Plastalder. Siliciumalder. Og måske vil de kalde det enogtyvende århundrede for Grafen-alderen. Det indtryk får man i hvert fald af Laursens foredrag.

Profilering og oplysning

Den nye foredragsserie er produceret af SCIENCE kommunikation. Videoforedragene er 10 til 15 minutter lange, og de har tre formål. De kan bruges på forskernes egne hjemmesider. De kan bruges som tillæg til pressemeddelelser om et forskningsfelt, og så skal de alle med tiden samles på en hjemmeside, til brug i gymnasieskolernes undervisning.

Nøglemateriale for fremtidsteknologier

Laursen er professor, og centerleder ved Nano Science Center under Kemisk Institut. Her forsker han blandt andet i grafen. Grafen må nærmest kaldes det enogtyvende århundredes vidundermateriale. Det kan blive et nøglemateriale når fremtidens elektronik, energiteknologi og miljøteknologi skal udvikles.

Fladt, stærkt og miljøvenligt

Materialet består af kul i et unikt todimensionelt mønster. Det er ekstremt fladt, kun et atom tykt. Det er gennemsigtigt. Det er uigennemtrængeligt for andre molekyler. Det er 300 gange stærkere end stål. Det leder strøm og varme meget bedre end kobber. Det er bionedbrydeligt. Det er fleksibelt. Og det findes i nærmest ubegrænsede mængder.

Helt ny måde at få energi ud af kul

Tilsammen gør egenskaberne, at forskerne forventer at bruge materialet til alt fra miljøvenligt ”brug og smid væk” elektronik, vandrensningsanlæg og gennemsigtige og bøjelige solenergianlæg til letvægtsfly, cykler og biler.

Foredragsserie i vækst

SCIENCE foredragsserien består ind til videre af 11 foredrag, mange på både dansk og engelsk.  I hele 2014 er der planer om at optage op til 25 foredragsholdere, der formidler tung naturvidenskabelig forskning i et let og tilgængeligt sprog. Hele serien kan ses her: