19. marts 2014

Superfølsomt apparat åbner forskningsfelt for farvenørd

MEDICINALKEMI

Kemiske processer inde i kroppen er vanskelige at følge, både fordi det går stærkt, og fordi det er småt. Men hægter man selvlysende farver på de biologiske molekyler man ønsker at følge, kan man alligevel få et indblik. En gruppe af forskere ved Nano-Science Centeret og Kemisk Institut ved Københavns Universitet har netop modtaget støtte fra Carlsberg fondet til indkøb af et revolutionerende stykke udstyr.

Thomas Just Sørensen i laboratoriet på Kemisk Institut, Københavns Universitet.

Thomas Just Sørensen er adjunkt ved Kemisk Institut. Han står for indkøbet af det nye apparat, der er uundværligt til især hans eget videre arbejde med at udvikle nye og endnu bedre farvestoffer til diagnose og forskning. Støtten på 500.000 DKK går til at indkøbe et FT300 Picoquant fluorescens-levetids spektrometer.

Skal følge molekyler i forandring

Det nye spektrometer sætter Sørensen i stand til at optage tidsopløste fluorescens spektre. På hverdagsdansk betyder det, at han kan få oplysninger om hvordan et stof ændrer sin molekylære struktur over tid, og det er afgørende for den forskning han nu skal i gang med.

Tiden skåret i meget tynde skiver

Fluorescerende farvestoffer virker lidt lige som de selvlysende visere på et ur. Når man har udsat dem for lys, skinner de i et stykke tid. Siden han blev uddannet har Thomas Just Sørensen forsket i fluorescerende farvestoffer, som forbliver selvlysende i ualmindeligt lang tid. En egenskab der er meget brugbar hvis man for eksempel gerne vil følge hvad der sker med et lægemiddel på vej ind i en celle, eller andre biologiske processer, der tager et stykke tid.

Et stykke tid i denne sammenhæng er dog et lidt anderledes begreb. Det nye apparat kan ganske vidst følge begivenheder på sekundskalaen, men også ned til picosekunder, altså en milliontedel af en milliontedel sekund.

Carlsberstøtte til mange kemikere

Samtidig med støtten til spektrometer, har Carlsberg også finansieret post doc ansættelse for et år af Thomas Just Sørensen, Jens Bæk Simonsen og Tao Li, samt støttet fire andre Kemisk Institut og Nano-Science center forskere: Matthias Arenz, Gemma Solomon, Bo Wegge Laursen og Tom Vosch med i alt en million DKK til apparater og computere.