13. januar 2015

Nye superledende hybridkrystaller udviklet på Københavns Universitet

Nanosciene

En ny type ’nanowire’ krystaller som sammensmelter halvledende og metalliske materialer på atomar skala kan skabe fundamentet for fremtidens superledende elektronik. Forskere ved Københavns Universitet står bag gennembruddet, som netop er publiceret i Nature Materials, har store perspektiver.

Udviklingen og kvaliteten af ekstremt små elektroniske kredsløb er afgørende for hvordan og hvor godt fremtidens computere og andre elektroniske apparater kommer til at fungere. Det nye materiale, som består af både halvleder og metal, har en speciel superledende egenskab ved meget lave temperaturer, og materialet kan få en central rolle for udviklingen af fremtidens elektronik.

Interface mellem halvleder og metal er perfekt og udgør de nye superledende hybridkrystaller, som på sigt kan være fundamentet for fremtidens elektronik.

"Vores nye materiale er født som en hybrid mellem en halvledende nanowire og den elektroniske kontakt. Dermed har vi opfundet en måde at lave en perfekt overgang mellem nanowire og en superleder på. Superlederen er i dette tilfælde aluminium. Det er der store perspektiver i", siger lektor Thomas Sand Jespersen, som har arbejdet inden for feltet i mere end 10 år, hvor forskningen i nanowire krystaller har eksisteret på Nano-Science Center ved Niels Bohr Instituttet.

Nanowire og kontakt dyrket på én gang
Nanowires er ekstremt tynde nano-krystaltråde, der bruges i udviklingen af nye elektroniske komponenter for eksempel transistorer og solceller. En del af udfordringen ved at arbejde med nanowires er at skabe en god overgang mellem nanowires og en elektrisk kontakt. Indtil nu har forskere, ikke bare på Niels Bohr Instituttet, men over hele verden dyrket nanowires og efterfølgende kontakt hver for sig, men med den nye fremgangsmåde, er både kvaliteten og reproducerbarheden af kontakten blevet mærkbart bedre.

"Atomerne sidder ordnet i et perfekt gitter i nanowire krystallen, ikke bare i halvleder-delen og metallet, men også i overgangen mellem de to meget forskellige komponenter, hvilket er bemærkelsesværdigt i sig selv. Man kan sige, at det er den ultimative grænse for hvor perfekt en overgang man kan forestille sig mellem en nanowire-krystal og en kontakt. Det åbner selvfølgelig for mange muligheder for at lave nye typer elektronik komponenter på nano-skalaen, og det betyder ikke mindst, at vi kan studere de elektriske egenskaber med meget større præcision end tidligere", siger adjunkt Peter Krogstrup, der har arbejdet intenst i laboratoriet med at udvikle kontakten.

Chip med milliarder af hybrider

Forskergruppen har i deres publikation i Nature Materials dels demonstreret denne perfekte kontakt og dens egenskaber og desuden vist, at de kan lave en chip med mange milliarder identiske halvleder-metal nanowire hybrider.

"Vi tror, at denne nye fremgangsmåde på sigt kan udgøre fundamentet for fremtidens superledende elektronik, og derfor er forskningen interessant for de største elektronikvirksomheder", siger Thomas Sand Jespersen, der sammen med Peter Krogstrup er en del af forskningscentret Center for Quantum Devices. Centret, der ledes af professor Charles Marcus, har et  tæt forskningssamarbejde med Microsoft, og forskningen er ydereligere støttet af Carlsbergfonden og Lundbeckfonden.

Kontakt: Peter Krogstrup: (+45) 26 71 51 91

Kontakt: Thomas Sand Jespersen (+45) 28750164