Efteruddannelse i nanoteknologi
Nano-Science Center har med støtte fra Undervisningsministeriet udviklet et efteruddannelseskursus indenfor nanoteknologi - biologi/fysik til gymnasielærere. 8 gymnasielærere afprøver øvelserne.
Foreløbigt program:
09.30: Velkommen og introduktion til forskning ved Nano-Science Center
10.30: Introduktion til øvelserne
12.00: Frokost
12.45: Øvelser fortsat
14:45: Evaluering
15:30: Tak for i dag
Dagen er overtegnet. Men du kan få mere information om kurset hos Rikke Bøyesen tlf. 28 75 04 13.
Efteruddannelseskurset: "Udveksling af information imellem Nanoreaktorer"
henvender
sig til gymnasielærere i htx og stx med fagene biologi og fysik, men
det vil også være relevant for lærere som underviser i kemi samt
matematik. Nanoteknologi er et tværfagligt fag, og gymnasiefagene kan
inddrages, så det passer målgruppen.
Forsøget er udviklet med
den tanke, at det skal være praktisk muligt at lave det ude på landets
gymnasier. Af den grund er der ikke brugt farlige kemikalier eller dyre
mikroskoper.
Udveksling af information imellem Nanoreaktorer
Transport
og kommunikation foregår i de menneskelige celler ved hjælp af
vesikler. Vesikler er nanobeholdere (50-200 nm), der er i stand til at
beskytte og transportere last fra et sted i cellen til et andet.
En
vesikel er bygget op af en særlig type molekyler, der kaldes lipider.
De har den egenskab, at de spontant kan samle sig selv til en membran
kugleskal, der kan indkapsle alle vandopløselige kemikalier og
biomolekyler. En vesikel overbringer information i cellen ved at nærme
sig en organelle, eksempelvis det endoplasmiske retikulum eller Golgi
apparatet, åbne vesikelskallen, smelte sammen med den og til slut
overføre sin last til organellen.
Vesikler kan fremstilles udenfor cellen i laboratorier og deres fysiske og
kemiske egenskaber kan derved blive studeret. I dette eksperiment vil vi
fremstille
to forskellige vesikler af phospholipider og derefter undersøge,
hvordan de fusionerer med hinanden. Det gør vi ved hjælp af teknikken
resonans energi overførsel.