7. oktober 2011

Verdensførende forsker og nyt Grundforskningscenter til Niels Bohr Institutet

Charles Marcus, der er en af verdens absolut førende forskere indenfor nanofysik, har fået en bevilling på 61 mio. kr. fra Danmarks Grundforskningsfond til at danne et nyt grundforskningscenter på Niels Bohr Institutet ved Københavns Universitet. Charles Marcus er professor på Harvard University i USA og skal starte sit nye center, Center for Quantum Devices til januar.

Professor Charles Marcus, der er en af verdens absolut førende forskere indenfor nanofysik, har fået en bevilling på 61 mio. kr. til at danne et nyt grundforskningscenter, Center for Quantum Devices på Niels Bohr Institutet. (Photo: Jon Chase)

"Jeg er meget begejstret og fuld af optimisme. Det er en kæmpe chance at opbygge et nyt center, hvor vi virkelig vil kunne udrette enestående forskning", siger en meget glad Charles Marcus fra sin mobiltelefon i en lufthavn i Italien, hvor har netop har deltaget i en konference.

Et scoop til NBI

Charles Marcus betegnes som en top-forsker, der allerede er ansat på et af verdens førende universiteter, Harvard, og som kunne få ansættelse hvor som helst, han ønskede, i verden. Han valgte Niels Bohr Institutet i Danmark.

"Jeg tilbragte et års sabbatophold på Niels Bohr Institutet forrige år, og det var meget succesrigt. Der er et fremragende forskningsmiljø, og jeg opbyggede stærke kollegiale samarbejder med fantastisk dygtige forskere både indenfor mit eget felt og beslægtede forskningsområder", siger Charles Marcus, der – ligesom familien med de to børn, tilmed var blevet meget glad for at bo i Danmark.

Hans nye center skal placeres sammen med Nano-Science Center på H.C. Ørsted Institutet, hvor centeret får en hel etage til de nye laboratorier. Det vil tage flere måneder at opbygge laboratorierne og eksperimenterne, som først forventes færdige en gang i april.

Udforskning af kvante-elektronik

Forskningen er indenfor kvante-elektronik og går ud på at udnytte avancerede materialer til at fremstille elektroniske komponenter, hvori der med elektriske målinger kan udforskes nye kvantemekaniske effekter.  Der kan være tale om halvledende nanotråde, kulstof nanorør og superledende systemer. Eksperimenterne går både ud på at udvikle nano-elektronik bestående af disse materialer og udvikle nye målemetoder. Eksperimenterne foregår ved ultralave temperaturer tæt på det absolutte nulpunkt, som er minus 273 grader C.

Centeret vil også dække forskning i kvanteinformation med systemer baseret på strøm, altså elektroner i stedet for kvanteoptik, der er baseret på fotoner. Men det er kun en midlertidig forskel, siger Charles Marcus, der mener, at i fremtiden vil de to områder – kvanteelektronik og kvanteoptik, udvikles tværfagligt.

Charles Marcus bliver leder af det nye center, der inkluderer den eksperimentelle forskningsgruppe Nanoskala Kvanteelektronik, som ledes af Jesper Nygård og instituttets teorigruppe Teoretisk Fasttoffysik, der ledes af Karsten Flensberg. Til sammen dækker de en række specialer, som vil gøre det nye center førende indenfor sit felt.
Charles Marcus forventer sig meget af den fremtidige forskning, som han mener snart vil indgå i et helt nyt felt, Quantum Science. Til det nye center vil der blive oprettet over 20 nye unge forskerstillinger, ph.d. og post.docs.