8. juni 2007

Forskningsformidling nytter!

Ph.d.-studerende på tværs af fag brugte en dag på Nano-Science Center for at lære grundtrinene i at formidle deres forskning til andre end kollegerne.

"Internettet er et godt sted at starte, hvis du som forsker vil udbrede kendskabet til din forskning", fortæller kommunikationschef på Københavns Universitet, Jasper Steen Winkel på endagskurset "Formidl din Forskning" arrangeret af Nano-Science Center 17. april. Jasper uddybede:

"Du skal ikke undervurdere, hvor mange der går ind og søger på nettet efter information og viden. Og dermed også kan få chancen for at læse mere om din forskning. På ku.dk går 10 pct. af de besøgende direkte til de engelske sider - og heraf er ca. 50 pct. af læserne fra USA".

Og det er ikke kun andre forskere og studerende, der kigger forbi universitets mange websider fortalte Jasper:

"I skal heller ikke undervurdere, hvor mange journalister, der går på nettet for at søge på interessante forskningshistorier. Mange får ideer til artikler eller kontakter til forskere ved at søge på nettet".

At tænke anderledes
I løbet af dagen fik deltagerne selv mulighed for at prøve de journalistiske grundtrin af, lære af hinanden og diskutere, hvordan man undgår at gå på kompromis med sin faglighed. Blandt deltagerne var Poul George Moses, ph.d.-studerende ved Danmarks Tekniske Universitet:

"Det er godt at få en introduktion til formidling. Jeg ved godt, at dette kursus ikke gør mig til ekspert i formidling, men det giver mig nogle teknikker og gør mig opmærksom på, at jeg skal tænke anderledes"

Stigende konkurrence
"Som universitet er vi i konkurrence om at tiltrække de bedste studerende, den bedste forskning - og politikernes interesse", understreger Jasper Steen Winkel, og fortsætter:

"Derfor er der journalister og kommunikationsuddannede tilknyttet Det Naturvidenskabelige Fakultets centre og institutter. De er der for at hjælpe jer med at få jeres budskaber ud over rampen. Men I skal huske på, at de kommunikationskyndige ikke skal formidle for jer - De skal give jer redskaberne til at formidle", uddyber Jasper Steen Winkel.

Har du lyst til at deltage i det næste formidlingskursus for PhD-studerende, så skriv til Gitte Frandsen på e-mail: gf@nano.ku.dk.

Stigende interesse for forskning

Interessen for forskning blandt danskerne er stigende. Faktisk interesserer danskerne sig mere for forskning end for sport.  Det viser en lang række undersøgelser  (blandt andre Siune og Mejlgaard Folk og forskning (2001)).

Men undersøgelser viser også, at naturvidenskabelige forskere ikke står forrest, når det gælder mediedækning. En undersøgelse blandt 1.200 naturvidenskabelige forskere konkluderer, at 45 pct. af naturvidenskabelige forskere har aldrig været i TV, radio, aviser eller nyhedstjenester (Hvidtfelt Nielsen: Elfensbenstårnet er faldet).

Paradokset er, at de naturvidenskabelige forskere er de mest aktive forskere, og dermed er der et stort potentiale for at få udbredt kendskabet til deres arbejde.

KU's Formidlingsstrategi (vedtaget april 2005)

-   Institutlederen har ansvar for at formidlingen sker
-   Forskere skal have adgang til professionelle støttefunktioner
-   Formidlingsplaner skal indarbejdes i institutternes forskningsplaner