9. november 2007

Stjerneprogram til Nano-Science Center

Professor Thomas Bjørnholm, leder af Nano-Science Center ved Københavns Universitet har modtaget Københavns Universitets stjerneprogram. Bevillingen er på 24.5 mio. kr. og midlerne skal over de kommende 5 år dække en del udgifterne til Thomas Bjørnholms excellente forskning inden for enkelt molekyle nanoteknologi ved Nano-Science Center.

Det er første gang, at Københavns Universitet uddeler midler gennem rektors stjerneprogram.

- Med stjerneprogrammet vil vi gerne fremme den bedste forskning. Når vi støtter de bedste forskere, styrker vi også mulighederne for ekstern finansiering, og det bliver mere attraktivt for udenlandske forskere at komme hertil, siger rektor Ralf Hemmingsen.

20 forskere har modtaget tilsammen 350 mio. kr. forskningsfelterne er udover nanoteknologi blandt andet malaria, international sikkerhed og solsystemets dannelse.

Tildelingen er også omtalt i Jyllandsposten/Morgenavisen den 19. november.