8. september 2009

Nobelpristagere gæster København

Nano-Science Center ved Københavns Universitet er i dagene 9.-12. september vært for konferencen European Conference on Molecular Electronics 2009. Konferencen, der er verdensførende inden for dette forskningsfelt, samler topforskere og studerende fra hele verden og blandt talerne er flere nobelprismodtagere.

- Vi er stolte af at kunne tiltrække omkring 300 topforskere og studerende til København, og vi glæder os meget til at åbne konferencen onsdag, siger vært for konferencen professor Thomas Bjørnholm, der er leder af Nano-Science Center på Kemisk Institut, Københavns Universitet.

Et felt med mange muligheder

Feltet molekylær elektronik er et aktivt forskningsområde, hvor forskere verden over arbejder med at udvikle nye måder at udnytte de elektroniske egenskaber i molekylære materialer - særligt polymerer eller 'plastik' i form af f.eks. fibre og tyndfilm.

Området har en bred vifte af anvendelser lige fra ultra flade skærme fremstillet med en ink-jet printer, til plastik elektronik, plastik solceller og nye måder at kombinere elektronik med nanoteknologi, bioteknologi og medicin. Forskningsfeltet har derfor stor interesse i industrien, og flere virksomheder er også repræsenteret ved konferencen.

Prominent forskning

Der er særligt tre gæster, som konferencedeltagerne kan se frem til at høre nyt fra. Det er professor Jean-Marie Lehn fra Université de Strasbourg, professor Michael Grätzel fra Ecole Polytechnique Fédérale de Lausanne og Sir Richard Friend fra Cambridge University.

Jean-Marie fik i 1987 Nobelprisen for sin banebrydende forskning inden for supramolekylær kemi, dvs. molekylærsystemer, der bygget op af flere mindre molekyler. Michael Grätzel er fader til Grätzel solcellen, der er en af de mest lovende teknologier inden for fremtidens solceller. Sir Richard Friend er kendt som frontløberen inden for arbejdet med organiske polymere. Han har også revolutioneret forståelsen af de elektroniske egenskaber i molekylære halvledere, der ligger til grund for anvendelsen af polymere i de nyeste generationer af OLED fladskærme. Der vil være mulighed for et interview med alle tre forskere under konferencen.

Om konferencen

Der kan læses mere om konferencen European Conference on Molecular Electronics 2009 på hjemmesiden www.ecme09.ku.dk.

Professor Thomas Bjørnholm, tb@nano.ku.dk, 35 35 18 35
Sekretariatsleder Rikke Bøyesen, rb@nano.ku.dk, 28 75 04 13