27. juni 2007

Elitestuderende 2007

Forskerskolen Copenhagen Graduate School for Nanoscience and Nanotechnology uddelte for første gang den 22. juni priser til elitestuderende.

Der var glæde og nervøsitet i luften, da de elitestuderende fik overrakt priser og fik lejlighed til at fortælle familie, venner og kolleger om deres specialeprojekts formål og perspektiver. De ti studerende modtager præ-doc stipendier på mellem 22.500 kr. til 45.000 kr., som skal bruges til at færdiggøre deres specialestudium.

Prismodtagerne
Fra venstre øv.: Kenneth Nielsen, Nano-DTU, Claus Jeppesen, Nano-DTU Hjalte Sylvest Pedersen, Nano-Science Center, Andreas Kunding, Nano-Science Center, Thor Møller, Nano-Science Center Fra venstre ned.: Kirsten Larsen, Nano-Science Center, Ask Hjort Larsen, Nano-DTU,  Marco Vanin, Nano-DTU

"Vi ønsker med stipendierne at give de studerende mulighed for at arbejde koncentreret med deres forskning. Vi håber at arbejdsroen og anerkendelsen vil give dem yderlig lyst til at fortsætte med at forske og tage en ph.d.-uddannelse", siger Thomas Bjørnholm, leder af Nano-Science Center, Københavns Universitet.

Samarbejdet mellem de to universiteter omkring forskerskolen startede i 2003. Der er allerede uddannet 25 ph.d.er og 77 studerende er i øjeblikket tilknyttet forskerskolen.

"Tiden er inde til at gøre noget for de ekstra dygtige studerende, som vi forventer os meget af i fremover. Vi mærker allerede, at erhvervslivet har stor interesse for de studerendes kompetencer og forventer at interessen stiger i takt med den teknologiske udvikling", siger leder af NanoDTU, Jens K. Nørskov.

Det er ikke kun i år, at Copenhagen Graduate School for Nanoscience and Nanotechnology uddeler priser til elitestuderende inden for nanoteknologi. De kommende tre år vil forskerskolen uddele 10 priser om året. Copenhagen Graduate School for Nanoscience and Nanotechnology har fået mulighed for at uddele stipendier via en bevilling fra Forsknings- og Innovationsstyrelsen.

Læs mere om Copenhagen Graduate School for Nanoscience and Nanotechnology.

Læs nyheden om tildelingen af stipendier.