15. november 2007

Nyt erhvervspraktiktilbud for folkeskolen

Nermin Altaye, Tjørnegårdsskolen, Roskilde.

På ét punkt er uddannelsen i nanoteknologi helt lig mange andre naturvidenskabelige uddannelser: Den er domineret af mandlige studerende. Alene navnet synes at have en afskrækkende effekt på piger - det smager af teknik og testosteron og lyder som noget, der har meget lidt at gøre med menneskers hverdag. Men det er en myte, ligesom det er en myte at piger ikke kan lide naturfag. Undersøgelser viser, at piger er endog meget interesseret i naturvidenskab, når bare det handler om, hvordan man kan løse nogle af de mange problemer som mennesket står overfor.

Pigerne vil gerne kunne gøre en forskel, og det er præcis hvad nanoteknologien kan. Global opvarmning, overvægt og behandling af komplicerede sygdomme er blot nogle af de områder, hvor nanoteknologi spiller en afgørende rolle. Det er derfor disse emner som er sat i centrum, når Københavns Universitets Nano-Science Center i uge 46 har 16 erhvervspraktikanter fra 9. og 10. klasse - deriblandt fire piger - på besøg.

Onsdag skal praktikanterne for eksempel i laboratoriet og se på knogler og blod og høre om, hvordan nanoteknologi kan forbedre kræftbehandling. Og torsdag står der forureningsfri energi på programmet, når praktikanterne skal forsøge at bygge deres egne solceller.

Det er første gang, at Nano-Science Center inviterer folkeskoleelever i erhvervspraktik, og vi har lavet et program, der giver eleverne god mulighed for at få 'fingrene i suppen' i en af de mange workshops. Erhverspraktik-ugen er blot en ud af flere måder, hvorpå Nano-Science Centret forsøger at tiltrække flere kvindelige studerende. Og spørger man en af centrets førende forskere, professor Susan Stipp, er det absolut ikke en naturlov, at nanoteknologi ikke er for piger. Hun leder NanoGeoScience gruppen - en gruppe med mange kvindelige ansatte og har igennem mange år arbejdet for at sætte fokus på den skæve fordeling af kønnene på naturvidenskab.

For mere information kontakt sekretariatsleder Rikke Bøyesen på tlf. 35 32 04 13 / mobil 28 75 04 13 eller rb@nano.ku.dk

Download programmet for erhvervspraktik.