10. november 2008

Nanoteknologi rykker ind i folkeskolen

Elev, der bygger sin egen solcelleEnergi i fokus - eleverne byggede deres egen solcelle.

Erhvervspraktik i naturvidenskab

For første gang afholdte Det Naturvidenskabelige Fakultet fælles erhvervspraktik for folkeskolens ældste klasser. Ugen bød på forskellige elementer som: nanoteknologi, forsker Johan Olsens fascination af naturvidenskab og kemishow med lysende væsker og høje brag.

Nanoscience på programmet

Eleverne var inddelt på 4 forskellige hold, som hver dag besøgte forskellige fag. På Nano-Science Center fortalte nanostuderende om nanoscience, og hvordan det er at være studerende. Resten af dagen stod i energiens tegn. Keld West fra NanoGeoScience holdt foredrag om solceller og global opvarmning, og eleverne byggede deres egen solcelle.

Ikke kun Nanocover og teknik

På ugens sidste dag summede auditoriet af snak og grin. Og ikke af tilbageholdenhed som først på ugen.

- Det har været en sjov uge -  det har været spændende at lave nogle andre forsøg, end vi gør på skolen", sagde en af de mere end 40 piger, som deltog i praktikken.

Nano-Science Centers deltagelse i erhvervspraktikken skal vise folkeskoleelever, at  nanoteknologi er andet end nanocover og teknik. Elevernes engagement og interesse i løbet af ugen viser, at det er lykkedes at vise dem, at nanoteknologien også kan gøre en forskel i forhold til vigtige samfundsmæssige problemer som global opvarmning.

Kemishow

Kemishow som afslutning på erhvervspraktikugen.