8. februar 2012

Ny teknologisk platform for molekyle-baseret elektronik

Forskere ved Nano-Science Center på Københavns Universitet har udviklet en ny nano-teknologisk platform til udvikling af molekyle-baserede elektroniske komponenter ved brug af vidundermaterialet graphen. Samtidigt har de løst et problem, der i ti år har udfordret forskere fra hele verden.

Graphen er siden sin opdagelse i 2004 blevet kaldt  et vidundermateriale, bl.a. fordi det er 200 gange stærkere end stål, en god elektrisk leder og blot er et enkelt atom-lag tykt. Med disse egenskaber, er der tårnhøje forventninger til hvad graphen kan bruges til. Forskere over hele verden arbejder derfor på at udvikle metoder til at forarbejde og modificere graphen. Forskere ved nanokemi på Kemisk Institut beskriver i en netop offentliggjort artikel i tidsskriftet Advanced Materials, hvordan de som nogle af de første i verden nu er i stand til kemisk at fremstille store flager af grafen.

- Ved hjælp af kemiske og fysiske processer, som vi de seneste år har arbejdet  på at udvikle, er vi nu i stand til at fremstille så store flager af graphen, at vi kan bruge flagerne som komponent i en helt ny teknologisk platform inden for molekyle-baseret elektronik, siger nanokemiker Kasper Nørgaard, der sammen med sine danske og kinesiske kollegaer i Dansk – Kinesisk Center for Molekylær Nano-Elektronik ved Nano-Science Center, står bag den nye platform, samt løsningen af et ti år gammelt problem.

Da nanoteknologi for over 10 år siden blev udråbt til at kunne revolutionere fremtidens computerteknologi, var det bl.a. fordi man forestillede sig, at udviklingen af molekylær elektronik var lige om hjørnet. Molekylær elektronik handler om at erstatte traditionelle elektroniske komponenter med molekyler og derved skabe meget små elektroniske kredsløb til brug i fx computere og til datalagering. Det har vist sig at være mere udfordrende end man havde regnet med, bl.a. fordi komponenterne kortsluttede, når molekylerne blev forbundet med elektroder og derfor ikke kunne skabe levedygtige kredsløb. Graphen er løsningen på problemet.

- Vi kan nu lægge en af vores graphenflager ovenpå molekylerne, hvilket beskytter systemet mod kortslutning. Dermed har vi udviklet en ny teknologisk platform til brug i udviklingen af ny elektronik baseret på molekyler, siger Kasper Nørgaard, der fortæller, at de i det dansk-kinesiske samarbejde bl.a. forsøger at benytte molekyler med forskellige egenskaber i platformen, fx molekyler der kan skiftes mellem at være ledende og ikke ledende. Perspektiverne er at bane vejen for fremtidens elektronik inden for fx hukommelsesteknologi, ultra-tynde displays og solceller.
Link til artikel
For mere information: adjunkt Kasper Nørgaard, kn@nano.ku.dk, Mobil: 29176481