3. november 2011

Nanotech gør medicin grønnere

Forskere ved Nano-Science Center på Københavns Universitet står bag udviklingen af en ny metode, der vil gøre det muligt at udvikle medicin hurtigere og grønnere. På sigt vil det give forbrugerne billigere medicin.

Igennem de seneste fem år har NanoBioGruppen på Institut for Neurovidenskab og Farmakologi arbejdet intenst med at karakterisere og kontrollere, hvordan tusindvis af molekyler reagerer, finder sammen og danner større molekyler, som kan bruges i udviklingen af ny medicin.

Forskernes gennembrud, som er omtalt i det anerkendte tidsskrift Nature Nanotecnology, består i, at de er i stand til at arbejde med reaktioner, der foregår i meget lille målestok, nemlig 10-19 liter - det er én milliard milliard gange mindre, end andre før har gjort. Oven i købet er forskerne nu i stand til at udføre flere millioner kemiske reaktioner i det samme tidsrum på en enkelt bio-chip.

De ultrasmå nano-reaktorers vægge er lavet af lipider. Under disse reaktioner mellem dem blev mikroskopiske volumner på en milliardende del af en milliardenedel af en liter overført mellem nanoreaktorerne. Forskerne kan i dag udføre ca. en million kemiske reaktioner pr cm2 på få minutter.

- Vi har som de første i verden demonstreret, at det er muligt at blande og arbejde med så små mængder af materialer. Det betyder, at vi kan teste mange flere og mere komplekse reaktioner, og det er grundlaget for udvikling af ny medicin, forklarer lektor Dimitrios Stamou og tilføjer:

- Derudover har vi mindsket vores forbrug af stoffer betydeligt, og det er til gavn for både miljø og pengepung.

Dimitris Stamou forudser, at metoden vil være interessant for industrien, fordi det er muligt at undersøge flere stoffer hurtigere, billigere og grønnere.

Teknikken gør produktion grønnere

Dimitrios Stamous forskergruppe kan arbejde på den meget lille længdeskala, fordi de arbejder med selvsamlende systemer.

Selvsamlende systemer, som molekyler, er biologiske systemer, der organiserer sig selv uden udefrakommende styring.

Det sker, fordi nogle molekyler passer så godt sammen med visse andre molekyler, at de finder sammen i en fælles struktur. Selvsamling er et fundamentalt princip i naturen og sker på alle størrelsesskalaer, lige fra dannelsen af solsystemer til foldning af DNA.

- Ved brug af nanoteknologi har vi været i stand til at aflure, hvordan specifikke selvsamlende systemer, som for eksempel molekyler, reagerer på forskellige stoffer, og den viden har vi brugt til at udvikle metoden. De selvsamlende systemer består af biologiske materialer som for eksempel fedt og er derfor ikke en belastning for miljøet, som de materialer, industrien bruger i dag som for eksempel silikone, metaller og plastik. Det og mindre brug af stoffer gør teknologien grønnere, siger Dimitris Stamou, der er en del af Center for Syntese Biologi samt leder af The Lundbeck Foundation Center for Biomembranes in Nanomedicine ved Københavns Universitet.