7. september 2009

Kina i Danmark

Indvielse af Dansk-Kinesisk Center for Molekylær Nanoelektronik

Kina og Danmark rykker et skridt nærmere hinanden - i hvert fald inden for området: molekylær Nanoelektronik, når Nano-Science Center den 7. september slår dørene op for et nyt forskningscenter.

Videnskabsminister Helge Sander vil sammen med forskere fra Danmark og Kina fejre åbningen af "Dansk-Kinesisk Center for Molekylær Nanoelektronik", som netop er etableret med en bevilling på 15 mio. kr. fra Danmarks Grundforskningsfond.

Ideel ramme
Siden 2006 har danske forskere fra Nano-Science Center, Kemisk Institut ved Københavns Universitet og kinesiske forskere ved Chinese Academy of Sciences i Beijing arbejdet sammen om at udvikle elektroniske komponenter af "plastik", som på lang sigt kan bruges inden for elektronik-, energi- og kommunikationsindustrien.

- Det nye center er den ideelle ramme for at udveksle forskere og ikke mindst forskningsstuderende, og det er det bedste grundlag for et godt og frugtbart forskningssamarbejde. Nu får vi mulighed for at arbejde sammen med nogle af de bedste forskere i verden inden for molekylær nanoelektronik. Vi har forskellige forskningsmæssige ekspertiser i Kina og i Danmark, og med samarbejdet kan vi komplementere hinanden, siger centerleder professor Thomas Bjørnholm fra Nano-Science Center, Kemisk Institut på Københavns Universitet.

Udover de forskningsmæssige aspekter vil der blive lagt vægt på at udvikle et fælles uddannelsesprogram med udveksling af studerende og unge forskere. Det er ambitionen, at der vil være en konstant udveksling af danske og kinesiske studerende og forskere.

Mere information om åbningen fås hos: Mai Valentin Nielsen: +45 30 50 56 91