19. april 2010

Samarbejde skal styrke nye ideer på nanoscience

Nano-Science Center har netop indgået i et samarbejde med ”Next Generation - højtuddannede iværksættere og intraprenører i Region Hovedstaden" om at lave et uddannelsesforløb på nanoscience.

- Det er oplagt for et studie som nanoscience at indgå i et samarbejde med Next Generation. Vi ønsker med uddannelsesforløbet, som i vores tilfælde er et to dages kursusforløb at give vores studerende en mulighed for at styrke deres evner til at indgå i innovative grupper og arbejde med udviklingen af nye ideer, siger Per Hedegård, studieleder på Nano-Science Center ved Københavns Universitet.

Der er i øjeblikket omkring 40 igangværende samarbejder mellem forskere eller studerende på Nano-Science Center og virksomheder. Godt halvdelen af dem er bachelor- og specialesamarbejder.

- Vi opfordrer vores studerende til at lave projekter i samarbejde med forskellige virksomheder så som Novozymes og Chr. Hansen, det giver blandt andet de studerende et netværk og indblik i hvordan livet er i en privat virksomhed, siger Per Hedegård.

Nye virksomheder og vækst

Projekt Next Generation, som er det hidtil største innovationssamarbejde i hovedstadsregionen bliver skudt i gang med en konference den 19. april. Projektet er støttet af EU's socialfond og Region Hovedstaden og har til huse på Københavns Universitet. Formålet med projektet er lave aktiviteter som blandt andet kurser der skal styrke de studerendes evner til at skabe vækst, som iværksættere, og som agenter for innovation og udvikling i eksisterende virksomheder.

- Next Generation er en del af vores Iværksætter-huset Katapult, som igennem de sidste to år har lavet aktiviteter for studerende med lyst til at starte egne virksomhed. Vi har blandt andet hjulpet nanoscience-studerende Jeppe Resen Amossen med at starte hans virksomhed inden for bio-sensoring, siger Peter Ottesen, der er projektleder af Katapult.

Samarbejdet med Nano-Science Center skal løbe af stablen til efteråret og udviklingen af uddannelsesforløbet er godt i gang.
Se mere om Katapult: katapult.ku.dk