17. november 2016

Innovationssucces hædres til universitetets årsfest

årsfest

Innovationsprisen 2016 går til to forskere, der med spin-out projekter har rejst millioner i venture kapital, etableret samarbejder med industriens sværvægtere og involveret studerende i rejsen fra grundforskning til salg af optiske sensorer og farvestoffer.

Københavns Universitet uddeler hvert år en særlig pris til en forsker eller forskergruppe, der har fået fremragende forskning til at resultere i konkret innovation. Prisen går i år til Lektor Thomas Just Sørensen fra Kemisk Institut og Professor Bo Wegge Laursen, centerleder på Universitetets Nano-Science Center.

Sammen har de udviklet to succesfulde spin-out virksomheder, der begge tager direkte afsæt i den grundforskning, de har udført på Københavns Universitet. FSR Systems, der udvikler og sælger optiske sensorer og KU Dyes, der producerer og sælger farvestoffer.

Om valget af de to kemikere som modtagere af årets innovationspris siger formand for bedømmelsesudvalget, Prorektor Thomas Bjørnholm:

- Et enigt bedømmelsesudvalg var ikke i tvivl om, at vi stod med et vinderprojekt her. De har formået at forene grundforskning og innovation og samtidig involvere både studerende og Ph.d-studerende på fremragende vis. De har arbejdet med hele innovationskæden fra grundforskning, over Proof-of-Concept til solide forretningsplaner. De har startet to spin-outs, rejst venture kapital og står nu med konkrete produkter og et stort netværk af samarbejdspartnere i industrien.

Bedømmelsesudvalget har også lagt vægt på, at Thomas Just Sørensen og Bo Wegge Laursen yder en stor og dedikeret indsats for at udbrede deres erfaring med innovationsarbejdet til både forskningskolleger og studerende på universitetet. De to forskere har ikke blot involveret adskillelige BA-, KA- og ph.d.-studerende i deres innovative proces, de har også oprettet et lokalt Innovation Advisory Board, der skal hjælpe både personale og studerende med at afprøve deres innovative ideer samt afholdt forelæsninger om innovation for andre forskere.

Lektor Thomas Just Sørensen (TV) og Professor Bo Wegge Laursen, begge fra Kemisk Institut ved Københavns Universitet, modtager årets Innovationspris.

Innovation flytter grundforskningen ud i den virkelige verden

Lektor Thomas Just Sørensen er glad for at modtage prisen:

- Den her anerkendelse fra Universitetets side giver os en fornemmelse af at blive værdsat og giver os lyst til at fortsætte med innovationen. Den viser, at det er værd at træde ud af grundforskningens ”comfort zone” og tage skridtet ud i den virkelige verden – at bruge vores viden til at lave noget håndgribeligt, som almindelige mennesker faktisk kan bruge og forstå.

Han suppleres af Professor Bo Wegge Laursen, der håber at de to forskeres arbejde kan tjene som inspiration for lignende innovationsprojekter gemt i universitetsforskningen:

- Jeg håber, at det vil vise vores kolleger, at innovationen er en spændende vej at tage, og at vi som forskere kan skabe en virksomhed, skabe jobs og bruge vores forskning på en ”praktisk” måde også.

Priser til studiemiljø og undervisning

Innovationsprisen uddeles sammen med Undervisningsprisen og Studiemiljøprisen ved Københavns Universitets traditionsrige årsfest 18. november, hvor også H.M. Dronningen deltager.

Undervisningsprisen går i år til Lektor Marianne Vestergaard for hendes ukonventionelle og inddragende undervisning i astrofysik på Niels Bohr Instituttet ved det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet.

Studiemiljøpris går i år til studenterorganisationen Synapse, der arrangerer sommerkurser, studierejser og konferencer med det formål at mindske afstanden mellem uddannelse og praksis i erhvervslivet på Life-scienceområdet.

Til årsfesten udnævner universitetet også doktorer og æresdoktorer og uddeler guld- og sølvmedaljer til studerende, der har vundet universitetets prisopgaver.

Læs mere om årsfesten og se alle prismodtagere, udnævnelser og medaljetagere på årsfestens hjemmeside.