15. november 2013

YouTube-pioner bliver årets underviser

Kemiprofessor Jan H. Jensen vinder Københavns Universitets undervisningspris Årets Harald 2013 for sin innovative og engagerede undervisning, som både kemi og nanoscience studerende har i flere år nydt godt. Prisen bliver overrakt ved universitetets årsfest fredag den 15. november.

Jan Jensen

Vinder af Årets Harald 2013, Jan H. jensen, har udviklet særlige simulationsprogrammer til sin undervisning, og det er populært på Youtube. (Klik for større billede)

Jan H. Jensen er ikke blot en engageret og dygtig underviser på Kemisk Institut på Københavns Universitet. Han er også lidt af en YouTube-pioner inden for undervisningens verden med mere end 48.000 hits og over 100 videoer uploadet i forbindelse med sin undervisning.

Gennem en pionerindsats viser den populære kemiprofessor, at nye værktøjer som simulationer og undervisningsvideoer med fordel kan gå hånd i hånd med den ofte uhåndgribelige undervisning i kemi og nanoscience. Derfor bliver han i dag hædret med Københavns Universitets undervisningspris Årets Harald 2013, der bliver uddelt til universitetets årsfest.

- Kemi volder tit problemer for de studerende fordi det er svært at visualisere den molekylære verden. Jan H. Jensen gør det lettere ved både at anvende og udvikle simulationsprogrammer specielt til undervisning, fortæller kemiprofessor Ole John Nielsen, der har indstillet kollegaen til prisen.

En it-revolution blandt kemikere

De nyskabende simulationer er mere end almindeligt populære. En video om noget så abstrakt som ”entropi”, et kemisk begreb for tilfældigheden i partikelsystemer, er nu oppe på at være set mere end 16.000 gange.

Men her stopper Jan H. Jensens innovative brug af it-værktøjer ikke. Den kreative professor har udviklet programmet Molecule Calculator, der kan udregne kemiske egenskaber for molekyler, man selv bygger.  Programmet gør det muligt for de studerende at løse langt mere komplekse kemiske opgaver end tidligere, på samme måde som lignende værktøjer har gjort det for matematikken.  MolCalc hjemmesiden har haft knap 12.000 sidevisninger siden august 2012 og er lidt en af it-revolution blandt kemiundervisere.

Simulation af protein af Jan Jensen

Simulationerne i Jan H. Jensens speciallavede computerprogrammer, gør det lettere for de studerende at visualisere, hvordan molekyler interagerer. Her ses et screendump fra en simulation om proteiner.

Jan H. Jensen gør flittigt brug af værktøjer som afstemninger, onlinequizzer og elektronisk opgavehjælp og producerer videoforelæsninger, som de studerende ser før timerne. Undervisningsformerne falder i god jord hos de studerende. Evalueringerne er mere end almindeligt positive og lægger vægt på, at de nye værktøjer er velfungerende.

Jan H. Jensen selv er beæret over prisen og ivrig for at udbrede kendskabet til de mange nye undervisningsmuligheder.

- Det er jo en kæmpe ære at modtage prisen. Det er dejligt at det bliver værdsat, at jeg har lagt en stor indsats i de nye undervisningsformer. Hvis prisen kan være med til at gøre de nye muligheder mere synlige for andre, vil det glæde mig meget, fortæller Jan H. Jensen.

Se en af Jan H. Jensens populære simulationer på YouTube.

Udover æren får Jan H. Jensen en check på 25.000 kroner og en uglestatuette i porcelæn fra Royal Copenhagen, der i år er dekoreret af Wouter Dolk.

Priser til studiemiljø og innovation

Til årsfesten kårer Københavns Universitet desuden vinderne af universitetets Internationale Studiemiljøpris og Innovationsprisen:

Den Internationale Studiemiljøpris 2013 går til Studenterhuset ved direktør Jacob Ørum. Studenterhuset får prisen for deres netværksdannelse mellem studerende på tværs af nationalitet, fakulteter og fag og deres fremme af de studerendes arbejdsmarkedsparathed gennem tilbud om kurser i entrepreneurship og innovation udbudt i samarbejde med CIEL.

Innovationsprisen 2013 går til professor Barbara Ann Halkier fra Institut for Plante- og Miljøvidenskab for banebrydende forskning i plantebioteknologi med stort potentiale for miljø og samfundsøkonomi. Læs nyheden om vinderen af Innovationsprisen.

Til årsfesten udnævner universitetet også doktorer og æresdoktorer og uddeler guld- og sølvmedaljer til studerende, der har besvaret fakulteternes prisopgaver.

Professor Jan H. Jensen
Kemisk Institut, Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet