16. august 2011

Simulerede nanostrukturer skal styrke olieudvinding

Modsat hvad mange tror, er verden ikke ved at løbe tør for olie. De fossile brændsler sidder bare fast i undergrunden. Hiroshi Sakuma som er ny lektor ved Kemisk Institut vil nu forsøge at udvikle en simpel måde at simulere hvordan olie klistrer til kalk.

Hiroshi Sakuma kommer fra en position ved Tokyo Institute of Technology, hvor han har undersøgt grænseflader mellem fast og flydende med teknikker såsom røntgenreflektivitet, røntgendiffraktion, surface forces apparatus og molecular dynamics-simulationer.

I København hvor han er tilknyttet Susan Stipps NanoChalk-gruppe vil han fokusere på molekylære simulationer, og han ser frem til samarbejdet med kemikere, geologer, fysikere og en række andre descipliner, der er repræsenterede i gruppen.
"Tværdisciplinære grupper er ikke så almindelige i Japan. Jeg er overbevist om, at arbejdet i denne her gruppe vil give mig mulighed for at opbygge et stærkt netværk til fremtidige samarbejder", siger Sakuma.

Sakuma håber at afsløre de fundamentale mekanismer bag adsorptionen af organiske molekyler til kalk. Med andre ord: Hvorfor klæber olien til undergrunden? Selv om Sakuma kommer til at arbejde ved Nano-Science Center har han i sinde at fokusere på nogle endnu mindre strukturer.
"Jeg har tænkt mig at kigge på atomar skala snarere end nanoskala. Ved at studere det atomare niveau håber jeg på at forstå den fundamentale fysik og kemi i de her grænseflader", slutter Sakuma, der bliver i København til 30. december 2011.