21. november 2008

Guldmedalje til Andreas Kunding

Første guldmedalje til nanostuderende

Som den første nano-science studerende fik Andreas Kunding, Nano-Science Center d. 20 november overrakt guldmedalje for  sin besvarelse af prisopgaven i nanokemi, udskrevet af Københavns Universitet i 2007.

Andreas Kunding, guldmedaljevinder 2008

Andreas Kunding, hvis besvarelse af prisopgaven i nanokemi fra 2007 vandt guld

Biologiske Nano-sensorer

Opgaven, der bærer titlen ”Vesikel-nanoprober som biologiske sensorer”, beskriver en metode hvormed man kan anvende ’vesikler’, altså ultrasmå beholdere med vægge af fedt-molekyler i til at måle på biologiske processer i nanoskala-størrelsesordenen.

Prisopgaver fra KU - en lang tradition

Københavns Universitet har hvert år siden 1762, bortset fra årene 1769-91, udskrevet prisopgaver, og hvert år bliver studerende inden for alle grene af KU, der har indsendt besvarelser bedømt af ekspertpaneler, inden for deres felt.
Promoveringen af medaljetagerne sker ved universitetets årsfest, hvor medaljen overrækkes af Dronningen.  Guld- og sølvmedaljevinderne får bl.a. også uddelt et rejselegat fra Direktør Ib Henriksens Fond.

Hårdt arbejde - I laboratoriet og ved computeren

Opgaven er baseret på eksperimenter Andreas Kunding udførte i starten af sit PhD projekt, og har omfang af samme størrelse som et speciale.
"Det er en god fornemmelse at modtage positiv kritik fra andre eksperter i feltet og ikke blot min egen vejleder. Desuden opfordrer påskønnelsen af min opgave mig også til at fortsætte med at gøre et lige så godt stykke arbejde i fremtiden", siger Andreas Kunding. Desuden håber han på, at medaljen kan være med til at sætte fokus på Nano-Science uddannelsen.

Opgaven blev bedømt af to (danske) eksperter indenfor kunstige biologiske membraner; en fra Syddansk Universitet og en fra Københavns Universitet.

Vesikel-Nanoprobe

Kunstnerisk gengivelse af en vesikel-nanoprobe