22. oktober 2008

Temadag om Kvanteprikker afholdt på Nano-Science Center

Temadag på Nano-Science Center: Kvanteprikker Gymnasielærere tilbage på skolebænken, under kyndig overvågning af Nano-Science Centers Marc Cedenius.

Gensyn med universitetet

Gennemsnitsalderen i ungdomslaboratoriet var en anelse højere end normalt, da 24 gymnasielærere tirsdag d. 21. oktober prøvede kræfter med at fremstille kvanteprikker af Cadmiumsulfid. Inden lærerne blev sluppet fri i laboratoriet, var der arrangeret foredrag om nanoscience og kvanteprikker inden for både biologien og fysikken.

Kvanteprikker

En kvanteprik er et rigtigt nano-fænomen. Når man sætter visse atomer sammen i et krystalgitter med et omfang af nano-dimensioner, vil man skabe en tilstand i sin "prik" som minder meget om et enkelt atom, derfor får "prikkerne" ofte tilnavnet "kunstige atomer". Kvanteprikkerne fluorescerer (lyser) nemlig med en helt bestemt bølgelængde (farve) alt efter deres størrelse, og derfor er de geniale til at implementere i biologiske systemer, så man kan kortlægge proteiners funktion og placering. - Det er i hvert fald planen.

Kvantepriktema: Der arbejdes ved (og med) skeptroskoperne For at måle fluorescensen anvendes spektroskopi (til venstre), og resultaterne kan aflæses på computeren (højre).

Noget med hjem

Udover selv at prøve at lave kvanteprikker, fik lærerne også et kit med hjem til deres elever, så standard-forsøgene kan suppleres med forsøg direkte fra forskningsfronten. Så eleverne på gymnasierne rundt omkring i landet kan glæde sig til for en gangs skyld at skulle skifte pipetteringen ud og få en smagsprøve (ikke bogstaveligt) fra universitetes platte.

Temadag på Nano-Science Center: kvanteprikker Det var en lang (men spændende) dag på Nano-Science Center, specielt når man selv er tilbage på skolebænken.