13. juli 2012

Kemikere skal afkode mavens samtale med hjernen

Forskere ved Nano-Science Center, Kemisk Institut modtager støtte fra Højteknologifonden til et projekt, der skal afdække hvordan maven kommunikerer med hjernen i forbindelse med fødeindtagelse.

Professor Knud J. Jensen, Kemisk Institut, Københavns Universitet

Mæthedssignaler med biologiske molekyler

De fleste mennesker ved de er sultne, når maven begynder at rumle, og mætte når maveskindet strammer. Men i tiden mellem de to tydelige sultsignaler taler maven også til hjernen. En underbevidst samtale hvor ordene er udtalt med kemiske signalstoffer.

Nu skal kemikere hjælpe læger på Gentofte Hospital og medicinalvirksomheden GuBra med at afdække mavens kemiske sprog. For hvis lægerne kunne snige nye mavebeskeder med ind i signalstrømmen, kunne de måske afhjælpe lidelser som diabetes og overvægt, forklarer professor Knud J. Jensen.

"

Vi ved, at det er hjernen, der fortæller os, når vi skal lægge kniv og gaffel fra os!

Knud J. Jensen, Professor, Kemisk Institut

”Vi ved, at det er hjernen, der fortæller os, når vi skal lægge kniv og gaffel fra os, men vi er ret sikre på, at hjernen først siger noget, når den har fået et signal fra maven. Vi vil gerne afdække hvilke signalstoffer, der står for denne kommunikation”, siger professor Jensen.

Europamester i peptider skal afkode kemisk sprog

Professor Knud J. Jensen på Kemisk Institut er internationalt anerkendt ekspert i de såkaldte peptider, der er biokemiske signalstoffer. Det er formentlig dem maven bruger til at sende sine signaler til hjernen.

Knud J. Jensen, professor, kemisk Institut, Københavns Universitet

Derfor skal hans forskningsgruppe, Nanobiovidenskab, stå for at analysere signalstoffernes kemiske sammensætning. Men de skal ikke bare aflæse hvad peptiderne er lavet af.

Først afkode, så kopiere, så medicinere

Når gruppen har afluret sammensætningen af signalstofferne, skal de også fremstille kunstige kemiske versioner af de biologiske molekyler.

De kunstige peptider skal medicinalvirksomheden GUBRA bruge i deres forsøg på at fremstille molekyler, der kan blokere eller ændre signalerne mellem mave og hjerne.

Dermed bliver de kunstige peptider centrale i forsøget på at designe potentielle lægemiddelkandidater mod en lang række lidelser relateret til overvægt.

Forskningsprojektet til 25 MDKK forventes at løbe over fire år. Det er støttet med 14 MDKK fra Højteknologifonden.