29. maj 2009

Power på dansk-kinesisk nano-samarbejde

Danmarks Grundforskningsfond giver 15 millioner til nyt dansk-kinesisk forskningscenter for molekylær nanoelektronik. Siden 2006 har danske forskere fra Nano-Science Center, Kemisk Institut ved Københavns Universitet og kinesiske forskere ved Chinese Academy of Sciences i Beijing arbejdet sammen om at udvikle elektroniske komponenter af "plastik", som på lang sigt kan bruges inden for elektronik-, energi- og kommunikationsindustrien. Nu støttes samarbejdet af Grundforskningsfonden, og der bliver etableret grundforskningscentre i begge hovedstæder.

Ideel ramme
Forskningsfeltet molekylær elektronik er i rivende udvikling, og samarbejdet mellem danske og kinesiske topforskere har spændende perspektiver.

- Det nye center er den ideelle ramme for at udveksle forskere og ikke mindst forskningsstuderende, og det er det bedste grundlag for et godt og frugtbart forskningssamarbejde. Nu får vi mulighed for at arbejde sammen med nogle af de bedste forskere i verden inden for molekylær nanoelektronik. Vi har forskellige forskningsmæssige ekspertiser i Kina og i Danmark, og med samarbejdet kan vi komplementere hinanden, siger centerleder professor Thomas Bjørnholm fra Nano-Science Center på Københavns Universitet.

Fremtidens molekyler og computere
Forskerne på det nye Center for Molekylær Nanoelektronik har høje forventninger til udviklingsmulighederne inden for deres felt. De regner bl.a. med, at de engang i fremtiden vil kunne udvikle kemisk fremstillede computerelektronik i nanostørrelse og på den måde skabe en helt ny type computere. På langt sigt satser forskerne også på, at de vil kunne lave molekyler, der kan omdanne varme til elektrisk strøm; f.eks. af spildvarme, der kommer fra biler eller fabrikker.

Udover de forskningsmæssige aspekter vil der blive lagt vægt på at udvikle et fælles uddannelsesprogram med udveksling af studerende og unge forskere. Det er ambitionen, at der vil være en konstant udveksling af danske og kinesiske studerende og forskere.

Læs nyheden om alle nano grundforskningscentre.

Kontakt
Centerleder professor Thomas Bjørnholm, Nano-Science Center, Kemisk Institut, Københavns Universitet, 35 32 18 35

Sekretariatsleder Rikke Bøyesen, Nano-Science Center, Kemisk Institut, Københavns Universitet, 28 75 04 13