25. marts 2009

International kæmpebevilling til dansk nanoforskning i olieudvinding

Med en tocifret millionbevilling fra det internationale energiselskab BP, skal en forskergruppe på Københavns Universitet nu afdække hvordan vi kan hente mere olie op af undergrunden ved at bruge metoder fra Nanoteknologi.

Forskergruppen, der modtager den store bevilling hedder NanoGeoScience Group, og dens leder, Professor Susan Stipp, forklarer.
"Olie og gasproduktion bliver stadig sværere, efterhånden som de lettest tilgængelige ressourcer slipper op. Men i virkeligheden er olien stadig langt fra at slippe op. Faktisk er det de færreste oliefelter, som er suget mere end halvt tomme. Men den olie, der er tilbage i dybet, er urimeligt svær at få fat i," siger hun.

For at få svar på hvorfor over halvdelen af olien hænger fast i dybet, har BP bevilliget op til en million dollars årligt de næste 10 år til den københavnske forskergruppe ved Nano-Science Center på Kemisk Institut.
I oliefelter ligger olien indlejret i småbitte hulrum i stenen. Derfor er det med olien i undergrunden, som det er med cola i knust is, forklarer Professor Stipp. Så længe der er meget cola i glasset, er det nemt at få den op. Men efterhånden klæber den søde væske til mellemrummene mellem isen. Så må sugerøret på overarbejde.
"Vi er nødt til at finde ud af hvordan vi kan løsne den genstridige olie, for at få en effektiv udnyttelse af de energiressourcer, der allerede er opdaget," siger hun.

Professor Stipp er en overbevist fortaler for CO2-neutrale energikilder, men hun mener at vi har pligt til at udnytte eksisterende ressourcer så effektivt som muligt mens alternativerne bliver færdigudviklede.
For især olien skal bruges som andet end energikilde i fremtiden.
Olie har allerede i dag en uundværlig rolle i fremstillingen af plastik og andre syntetiske letvægtsmaterialer til alt fra fødevareemballage over beklædning til bilkarrosserier. Og professoren mener stadig, der er lang vej, før olie kan undværes der.

Susan Stipp i sit laboratorie på Nano-Science Center

Professor Stipp er særligt glad for at bevillingen er gået til en forskergruppe ved Københavns Universitet:
" Vi har fået den i konkurrence med forskergrupper fra topuniversiteter i hele verden. I betragtning af at pengene går til grundforskning, er det en ret stor bevilling," siger hun.
De seneste to år har NanoGeoScience Group arbejdet med midler fra Højteknologifonden og Mærsk Olie og Gas AS (operatør for DUC). Og det er resultaterne af det samarbejde, der har tiltrukket sig BP's opmærksomhed.
"Vi undersøger, hvordan man får væsker til at bevæge sig i små hulrum. Det er grundforskning, der kan bruges mange steder. Men hvis vores forskning fortæller, hvad der holder olien fast i undergrunden, kan olieselskaberne måske udvikle metoder til at skylle den løs," slutter Professor Stipp.

Yderligere oplysninger:

Professor Susan Stipp, Tel: 3532 0202 Mob. 2875 0202