28. juni 2007

Danmarks første nanoteknologistuderende er færdig

Christian Rein Hansen er den første kandidat i landet der vil erhverve titlen: cand. scient i Nanoteknologi. Fem års studier på Nano-Science Center, Københavns Universitet er forbi og med beviset i hånden, er han parat til at tage en forskeruddannelse enten på universitet eller i samarbejde med industrien.

"Der er mange muligheder for at få sig et spændende job med de kvalifikationer jeg har fra studiet", siger Christian.

Han startede på nanoteknologi-uddannelsen på Nano-Science Center, Københavns Universitet for 5 år siden. Her blev det første kuld af studerende budt indenfor ved uddannelsens start i 2002.

Et aktivt studie
At læse nanoteknologi er en blanding af at stå i et laboratorium og arbejde med naturens byggeklodser og sidde til forelæsninger.

"Jeg har brugt mange timer sammen med forskere i vores laboratorier på centret og også i udlandet. På 4. år af mit studie var jeg i Singapore hvor jeg læste ved det nationale universitet. Det var en god oplevelse og arbejdet fra det ophold har jeg brugt i mit speciale", siger Christian Hansen, der gerne vil blive ved med at forske og arbejde med nanoteknologi.

I forbindelse med et Science Dating arrangement med industrien på Nano-Science Center mødte Christian et par forskere fra ingeniørvirksomheden Haldor Topsøe A/S.

"Jeg talte med forskerne omkring det arbejde jeg laver her på centret, og vi har efterfølgende mødtes et par gange for at se, hvordan vi kan arbejde sammen", siger han og fortsætter:

"Jeg kunne godt tænke mig at læse ph.d. (3-årig forskeruddannelse) enten i industrien eller her på centret og vil søge om midler til det til efteråret", siger Christian.

I første omgang skal han dog arbejde det næste halve år for Center for Molecular Movies ved Nano-Science Center, Københavns Universitet.

Fakta om uddannelsen:
Nanoteknologi uddannelsen består af en 3-årig bachelor del og en 2-årig kandidat del.

Nanoteknologi handler om at forstå og mestre opbygningen af strukturer på det atomare, molekylære og supramolekylære niveau (altså i længdeskalaen fra 1-100 nanometer).

Ved at kontrollere den atomare og molekylære opbygning kan man skræddersy helt nye systemer med attraktive egenskaber som for eksempel: lokal dosering af lægemidler, nye materialer til implantater, katalysatorer, sensorer, optiske og elektroniske nanostrukturer til ultrahurtig kommunikation og biologisk produktion af materialer.