20. april 2007

200.000 kroner fra Videnskabsministeriet

Nano-Science Center har modtaget 200.000 kroner fra Videnskabsministeriet til særligt at fortælle elever fra folkeskolen og de gymnasiale uddannelser om, hvordan nanoteknologi kan bruges i private virksomheder. Projektet løftes i samarbejde med firmaet Context.

Midlerne vil blive brugt til at udbygge nanoportalen nanotek.nu. Portalen vil blive udbygget med en præsentation af fire virksomheder og forskningsgruppers industrielle samarbejde. Det drejer sig om:

o Novozymes
o Atomistix
o Liplasome
o Forskningsgruppen NanoGeoScience fra Nano-Science Center.

Virksomhederne/forskningsgruppen arbejder med forskellige former for industriel anvendelse af nanoteknologi og kan på hver deres måde give et indblik i, hvordan forskningen kommer fra tanke til faktura.

Derudover vil projektet vise, hvordan udviklingen af de traditionelle videnskaber fysik, kemi og biologi er smeltet sammen til en ny disciplin - nanoteknologi.

Præsentationerne af virksomhedernes arbejde vil blive lavet som filmklip, der gennem lyd og billede guider læseren gennem projekterne.

Udvidelsen af nanotek.nu forventes færdig til august 2007.

Har du spørgsmål til projektet så kontakt sekretariatsleder Jette Miller, Nano-Science Center på jm@nano.ku.dk.