29. januar 2018

Nyt mærkningssystem kan sætte en stopper for kopivarer

Kopivarer

Forskere fra Københavns Universitet har udviklet verdens sikreste mærkningssystem, som kan stoppe kopiering af et hvilket som helst produkt fx lægemidler, fødevarer, designervarer og kunstværker. Systemet kan være på markedet om et år og kan ikke aflures – for koderne hviler på den rene tilfældighed. Resultaterne er netop publiceret i det videnskabelige tidsskrift Science Advances.

Et tusinde mærkede visitkort der alle kan rumme op til 200 unikke digitale nøgler.

Virksomheder verden over lider konstant store økonomiske tab, fordi deres varer bliver kopieret af piratproducenter, som er ligeglade med internationale patenter. Piratproducenterne får heller ikke spoleret deres nattesøvn ved tanken om, at de er med til at bringe forbrugernes liv i fare – fx når de sælger farlig og forfalsket receptmedicin på nettet.

Men piratproducenterne kan snart gå hårdere tider i møde, lyder det fra fire forskere fra Nano Science Center og Kemisk Institut ved Københavns Universitet. De har udviklet et system, som forskningsleder og lektor Thomas Just Sørensen fra Kemisk Institut på Københavns Universitet uden tøven kalder for ”verdens sikreste”, når det gælder om at stikke en kæp i hjulet på piratproducenter af alle mulige produkter:

”For systemet, som blandt andet styres ved hjælp af tre sjældne jordarter, er baseret på et tilfældighedsprincip som gør, at det ikke kan hackes eller på anden måde aflures”, siger forskningsleder Thomas Just Sørensen og fortsætter:

”I det øjeblik, en forbruger får en autoriseret forhandler til at tjekke et produkt, der angiveligt er mærket med systemet – for eksempel et dyrt ur – vil forhandleren ved at gå ind i producentens database straks kunne se, om det er den ægte vare”.

Et nærbillede af det mønster af sand der danner det digitale fingeraftryk.

Sandsynligheden for, at to produkter, der begge er mærket ved hjælp af systemet, har samme ’fingeraftryk’ – samme digitale nøgle – er nemlig så lille, at den i praksis må betegnes som ikke-eksisterende, forklarer Thomas Just Sørensen: ”Den svarer til 1 ud af et gigantisk tal, der består af et sekstal efterfulgt af 104 nuller”.

Kan være på markedet om et år

Københavns Universitet har taget patent på sikkerhedssystemet, der forventes at være på markedet om ca. et års tid. Forskerne arbejder nu på at fintune skanningsløsninger, der vil gøre det muligt at bruge systemet i produktionsvirksomheder, fortæller Thomas Just Sørensen:

”Og det regner vi med vil tage cirka et år, men så skulle vi også gerne være meget tæt på at kunne sende en kommerciel udgave på markedet”.

Omkostningerne til selve mærkningen af et produkt, vil være beskedne – formentlig ikke meget mere end én krone, skønner forskerne. Hertil kommer så udgifter til datasystemer, og hvad de beløber sig til, har opfinderne endnu ikke fuldt overblik over.

Se den videnskabelige artikel.

Læs mere på www.ki.ku.dk