6. december 2010

Tre Oticon stipendier til Nanoscience studerende

Årets Oticon stipendier er netop blevet uddelt og tre ud af fire stipendier er gået til studerende ved Nanoscience. De tre studerende er Mette Thomasen, Felix Trier og Dennis V. Christensen.

Normalt er der to modtagere af Oticon stipendier på fakultetet, men i år har man fra fakultets side valgt at dele de to stipendier i fire. Det giver hver modtager 50.000 kr. til udgifter i forbindelse med deres speciale.

- "Der var flere rigtig gode ansøgninger i år. Kvaliteten var høj og projekterne meget interessante. Der var ikke tvivl om, at projekterne skulle støttes, og derfor valgte vi at dele stipendierne over", siger Trine Buhl, international koordinator ved Det Naturvidenskabelige Fakultet.

Eksternt samarbejde
Dennis V. Christensen

Oticon stipendierne bliver givet til flittige og dygtige studerende, som laver speciale med en ekstern partner og har et år tilbage af specialeprojektet. Dennis Christensen og Felix Trier skal arbejde sammen med DTU-Risø i forbindelse med deres projekt.

- "Jeg har et godt kendskab til Risø via mit bachelorprojekt, så det er meget naturligt for mig at have dem som ekstern partner", siger Dennis Christensen og fortsætter: "Felix og jeg arbejder lige nu sammen om vores speciale, men når vi kommer lidt længere hen i forløbet, vil vi nok koncentrere os om forskellige vinkler", siger Dennis Christensen, som starter på specialet til januar.

Dennis og Felix arbejder i Jesper Nygårds NanoElektronik gruppe og skal forsøge at forklare hvorfor der opstår elektrisk ledningsevne i grænsefladen hvor to materialer mødes. Endvidere vil de kigge på hvad man kan bruge den ledningsevne til, for eksempel i udviklingen af nye elektroniske komponenter. Med de 50.000 kr. bliver det muligt for de studerende at arbejde 100 procent på deres speciale.

- "20 procent af pengene skal bruges til driftomkostninger i forbindelse med specialeprojektet, mens de resterende 80 procent er til løn. Dette betyder, at jeg kan fokusere på mit speciale, da jeg ikke behøver at have arbejde ved siden af. Desuden skal Felix og jeg bruge nogle af pengene på et ophold på University of Twente i Holland, hvor der er en forskergruppe, vi gerne vil arbejde sammen med", slutter Dennis V. Christensen.