23. juni 2009

Nano-Studerende får Oticon-stipendium på 100.000 kr.

Randi Westh Hansen

Nano-studerende Randi Westh Hansen har fået det ene af to Oticon-stipendier, som Det Naturvidenskabelige Fakultet har uddelt.

Randi Westh Hansen skal bruge stipendiet til at fordybe sig i sit specialeprojekt, som hun skal skrive i bionano gruppen på Nano-Science Center med Karen Martinez som vejleder. Projektet handler om at undersøge og sammenligne to nye metoder til at holde membranproteiner stabile og opløselige i vand. Membranproteiner er interessante, fordi de spiller en meget vigtig rolle i kommunikationen mellem cellerne i vores krop. Fordi de er så vigtige i signalprocesserne, er fejl i membranproteiner skyld i en bred vifte af sygdomme og er derfor mål for mange medikamenter.

De to metoder  Randi skal undersøge er: APols og nanodiscs. Metoderne svarer til et bælte med krog i, som beskytter membranproteinerne i det vandige miljø. Med krogen er det nemt at binde proteinerne på en overflade, så interaktionen med andre molekyler kan undersøges.

- Jeg er glad og stolt over at have fået stipendiet. Specialet bliver et spændende samarbejde mellem Nano-Science Center, institutter på Det Biovidenskabelige Fakultet og et fransk laboratorium, siger Randi.

I udvælgelsen har Det Naturvidenskabelige Fakultet lagt vægt på faglige kvalifikationer og at udenlandske partnere deltager i projektet.