23. juni 2016

Se lyset! Stor bevilling til Københavns Universitet til selvlysende molekyler

SE LYS:

Bo Wegge Laursen, professor ved Kemisk Institut og leder af Nano-Science Centeret, har modtaget 6,3 millioner fra Forskningsrådet for Teknologi og Produktion (FTP) til at forske i nye selvlysende farvestoffer. Farvestofferne skal bruges til at undersøge biologisk væv, celler, proteiner og DNA.

Projektet som er døbt Long lifetime fluorescent dyes, sigter mod at udvikle en ny type selvlysende farvestoffer som udsender deres lys langsommere end andre molekyler.

Udviklingen af de nye farvestoffer foregår på Kemisk Institut og Nano-Science Center ved Københavns Universitet under ledelse af professor Bo Wegge Laursen, mens testningen af de nye farvestoffer foregår i tæt samarbejde med en række førende, internationale laboratorier med enestående ekspertise indenfor de relevante anvendelsesområder: Mikroskopi af celler på nanoskala, måling af særlige DNA-strukturer i celler og udvikling af sygdomsdiagnostik ved brug af selvlysende farvestoffer.

Den medicinske forskning der foregår i dag og den teknologi der benyttes, anvender i meget stort omfang selvlysende farvestoffer. Farvestofferne bliver brugt til at visualisere og undersøge væv, celler og fx DNA. Derfor forventer vi at farvestofferne bliver vigtige værktøjer med stort potentiale i medicinsk og biologisk forskning og teknologi.

"En meget stor del af udfordringen i at lave hurtigere og mere præcise undersøgelser ved hjælp af selvlysende farvestoffer ligger i den baggrundsstøj som dannes fra andre fluorescerende molekyler i celler og væv. Den støj kan vi fjerne med de her farvestoffer der lyser i længere tid end baggrundsstøjen.

Professor Bo Wegge Laursen

Nano-Science Center ved Københavns Universitet er centrum for forskning i den tværfaglige videnskab nanoscience, hvor vi samler forskere og studerende fra Københavns Universitets forskningsgrupper indenfor både fysik, kemi, biologi og sundhedsvidenskab. Vi udgør et stærkt tværfagligt forskningsmiljø og driver en unik naturvidenskabelig bachelor- og kandidatuddannelse.

Emner