26. november 2007

Stor satsning på molekylær elektronik

Som de første i Danmark er Nano-Science Center ved Københavns Universitet blevet koordinator for en bevilling fra EU's 7. rammeprogram. Bevillingen på 18 millioner kroner skal være med til sikre og udbygge Europas frontposition inden for molekylær elektronik.

Målet med forskningsprojektet er at finde ud af, hvordan enkelte molekyler kan blive brugt som det grundlæggende element i elektroniske kredsløb. Det er grunden til, at bl.a. IBM er med som partner i projektet.

- Når vi ved hvordan, vi kan bruge de enkelte molekyler, vil vi kunne nedbryde de ultimative fysiske barrierer, der i øjeblikket er i forbindelse med udviklingen af nye elektroniske produkter, siger professor Thomas Bjørnholm som koordinerer det nye internationale forskningsprojekt "SINGLE". Thomas Bjørnholm er leder af Nano-Science Center ved Københavns Universitet.

- I forhold til den traditionelle elektronik baseret på krystaller af halvledende silicium opfører molekyler sig meget anderledes. På sigt vil vi kunne integrere elektronik på molekylært niveau, og det giver store perspektiver for udvikling af for eksempel biologiske sensorer, siger Thomas Bjørnholm.

Danske forskere hentede i alt over 2,6 milliarder kroner til forskning fra EU's forudgående 6. rammeprogram.

- Det er vigtigt, at vi i Danmark er med helt fremme, når midlerne til forskning i EU skal uddeles. Det har stor betydning for vores konkurrenceevne på verdensplan, siger Poul Petersen, EU-konsulent ved Københavns Universitet.

Læs omtalen af projektet i: