3. august 2009

Dansk-amerikansk eliteforskningssamarbejde

Et ambitiøst dansk forskningsprojekt indgår nu et banebrydende samarbejde med amerikanske pionerer inden for syntesebiologi - et nyt forskningsområde, som kan revolutionere sollys' omdannelse til energi.

De første skridt i et transatlantisk samarbejde er taget. Forskerne vil skræddersy planters bittesmå byggeklodser, så de blandt andet kan bruges i produktionen af bæredygtig energi. De vil lave planter om til små grønne fabrikker, der kan omsætte lysenergi til kemisk energi i form af enten brint eller elektricitet eller som kan gøre plantebestanddele lettere at omdanne til biobrændstof.

Det californiske universitet UC Berkeley har været toneangivende i den fremspirende forskning i krydsfeltet mellem kemi, biofysik, biologi og molekylærbiologi. Universitetet er i færd med at oprette et særskilt fakultet for den nye disciplin, som skal samarbejde med danske forskere.

- Vi ønsker at samarbejde med Danmark, fordi man her som noget ret enestående har formået at kombinere syntesebiologi med nanoteknologi. Det har vi ikke set andre steder, siger dekan for UC Berkeleys College of Engineering, Shankar Sastry, og henviser til UNIK projektet på Københavns Universitet, der er et helt nyt samarbejde mellem universitetets Nano-Science Center, Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet og det Biovidenskabelige Fakultet.

Videnskabsminister Helge Sander uddelte for et halvt år siden 120 millioner kroner til projektet fra UNIK forskerpuljen, den største bevilling nogensinde til tværfaglige forskningsindsatser.

- Jeg er stolt over, at Danmark kan matche verdens førende forskere inden for syntesebiologi. En vigtig ramme for dansk-californisk samarbejde bliver en ny forskningsaftale mellem USA og Danmark, som jeg forventer at underskrive sammen med USAs nye ambassadør i Danmark senere i år. Aftalen åbner blandt andet for, at der kan søges om støtte til øget samarbejde i fremtiden, siger Helge Sander.

Parterne glæder sig over samarbejdet og ser store potentialer:
- Inden for syntesebiologi findes der ikke en bedre partner i verden end Berkeley. De har ressourcerne til at udføre forsøg i helt stor skala, og vi kan bidrage med specialviden omkring mange af processerne, siger leder af UNIK projektet, professor i Nano- & Materialekemi, Thomas Bjørnholm.

- I klassisk biologi studerer vi naturens byggesten, i syntesebiologi tager vi de byggesten og sætter dem ind i nye sammenhænge, her er nanoteknologiens værktøjer afgørende, så vi kan komme helt ned på enkelt molekyle niveau, siger Jay Groves, kemiprofessor på UC Berkeley.

- Ved at forske sammen med verdens førende inden for området, så undgår begge parter at lave de samme fejl og vi undgår risikoen for at spilde forskningsmidlerne. Med de klimaudfordringer, vi står overfor, er tiden moden til at satse på syntesebiologi, siger formand for Det Strategiske Forskningsråd, professor Peter Olesen.

Det nye forskningsområde er udset til at blive en vigtig motor for økonomisk vækst.
- Fra 1995 til 2002 var det informationsteknologi, som satte dagsordenen. Det næste vækstområde bliver biokemi med syntesebiologi i en afgørende rolle. Kommercielt bæredygtige biobrændstoffer er bare en af mulighederne inden for feltet, siger Shankar Sastry.

Den næste workshop i syntesebiologi forventes afholdt i Danmark i 2010.
- Vi glæder os allerede til næste år. Her regner vi med at se frugterne af dette års møde i form af de første fælles dansk-californiske forskningsprojekter inden for dette banebrydende forskningsområde, siger Videnskabsministeriets forskningsattaché Lars Beer Nielsen.

Kontaktinformation:
Videnskabsminister Helge Sander kan kontaktes gennem pressemedarbejder Charlotte Holst på 22 11 02 00 eller chhh@vtu.dk.

Thomas Bjørnholm, Professor i Nano- & Materialekemi, Nano-Science Center, tb@nano.ku.dk, tlf. 35 32 18 35.

Professor i Plantebiokemi Birger Lindberg Møller, Institut for Plantebiologi og Bioteknologi, Det Biovidenskabelige Fakultet, blm@life.ku.dk, tlf. 35 33 33 52.

Forskningsattaché Lars Beer Nielsen, Innovation Center Denmark, Sillicon Valley, lbn@innovationcenterdenmark.com, tlf. +1 650 353 8879.

Professor og dekan Shankar Sastry, The College of Engineering, UC Berkeley, sastry@coe.berkeley.edu, tlf. +1 510 642 5771.

Professor Jay Groves, Dep. of Chemistry, UC Berkeley, jtgroves@lbl.gov, tlf. +1 510 666 3602.

Link til Ingeniørens artikel 3. august