4. januar 2008

Nanoteknologi-studerende i vinder regionsfinale

Kandidatstuderende ved Nano-Science Center, Rune Hviid vandt lige før jul regionfinalen i Venture Cup sammen med fire andre studerende ved Det Naturvidenskabelige Fakultet.

De fem studerende præsenterede til konkurrencen deres idé 'MiteAway'. Det er en ny type topmadras, der give støvmider svært ved at overleve i vores senge. Produktet er nyt, fordi det fjerner støvmidernes livsbetingelser, hvor nuværende produkter og metoder kun forhindre støvmiders vandring ind i madras og dyner.

De studerende fra fagene: nanoteknologi, datalogi, idræt, geografi og biokemi fandt sammen på iværkætterikurset 'Knowledge based Entrepreneurship', som fakultetet udbyder hvert efterår.

MiteAway-teamet ved Regionsfinalen i Venture Cup.

-   Vi blev sat sammen i en gruppe og diskuterede de forskellige ideer som vi hver især havde. Ideen med MiteAway var den mest bæredygtige, og vi lavede en forretningsplan og eksamensopgave baseret på den. Vores lærer John Heebøll opfordrede os til at deltage i Venture Cup, siger Rune Hviid.

Gruppen vandt 5000 kr. i kategorien 'Bedste bachelor team' og gruppen arbejder videre med at udvikle deres idé.

-   Vi fik en masse gode råd af den jury, der bedømte os til konkurrencen og dem følger vi. Vi stiller op til den nationale finale, hvor vi skal kæmpe om 250.000 kr. Hvis vi vinder, bruger vi pengene på at starte en virksomhed, siger Rune Hviid, der lige er begyndt på kandidatuddannelsen på Nano-Science Center.

Rune Hviid har været glad for kurset i entrepreneurship, som han fik anbefalet af nogle studiekammerater, der havde taget det.

- Jeg forstår ikke, at der ikke er flere fra nanoteknologi, der tager kurset. Det er vigtigt at vide hvordan man sælger en idé og hvordan man skal skaffe penge til sine projekter. Jeg håber med tiden at kunne starte en virksomhed, der bygger på en nanoteknologisk løsning, siger Rune Hviid, der i denne omgang håber på at kunne være med til at starte en virksomhed på baggund af 'MiteAway'.