12. december 2014

Glade jul, nano jul, mikroskopet ud af skjul

I år til jul får det klassiske kemisæt for den nysgerrige teenager hård konkurrence fra en nært beslægtet videnskabsgren. Et nanovidenskabeligt legesæt er på vej ind under juletræet, og forskere fra Nano-Science Center, Kemisk Institut, Københavns Universitet, har hjulpet med at udvikle det lærerige legetøj.

Leg med de inderste detaljer

Bärbel Lorenz er ekspert i mikroskopiteknikken AFM og arbejder som postdoc på Nano-Science Center. Sammen med kollegerne Tue Hassenkam, Kim Nicole Dalby og Sören Dobberschütz har hun leveret en serie højopløste billeder til udviklerne af ”Nanotechnologie Experimentierkasten” på det tyske forlag KOSMOS.

Tilfældigheder bag samarbejde med producent

Hvordan denne opgave landede i København er en anskuelighedsundervisning i tilfældighedsprincipper. Lorenz, som selv er tysker, tilbringer sine ferier som frivillig på det tyske skoleskib Alexander Von Humboldt II. På skibet mødte hun en medarbejder fra KOSMOS, der netop manglede eksperthjælp til eksperimentkassen, der er den første af sin slags.

Flere teknikker gør det muligt at se det mindste

Billederne fra Nano-Science Center skal præsentere forskellige teknikker og dækker fra mikroskala med skanning elektron mikroskop-billeder af Drosophila- flue øjne til nanoskala med atomic force mikroskopi af sommer-fuglevinger, menneskelige blodceller og en kalcit-overflade, der er optaget så man kan se de enkelte atomer.

Legetøj skal inspirere og gøre klogere

Selv om kassen er tænkt som et legetøj, er forskeren Bärbel glad for at have kunnet bidrage til den.

”Hvis børn og unge kan se hvor cool og brugbar nanoteknologi er, bliver de måske inspirerede til at blive den næste generation af problemløsere. Jeg synes, at det er vigtigt at vise, at nanoteknologi ikke bare er noget som mennesker udvikler. Der findes også fed nanoteknologi i naturen, for eksempel gekkoøglers fødder, der kan klæbe så godt at dyret kan gå på loftet”.

Foreløbigt forbeholdt de tyskkyndige børn

Ud over mikroskopi-billederne indeholder kassen en række eksperimenter, der egner sig til børn og unge voksne. Men til den kommende jul skal kassen nok kun gives til børn, der er rimeligt skrappe til det tyske sprog. En engelsk version er på trapperne, men kommer næppe i handlen før 2015.

Kassen kan købes gennem tysk Amazon.