9. oktober 2018

Videnskab er kunst når man ser de små krabater gennem mikroskop

Fotoudstilling

Vi mennesker skal være glade for, at vi ikke er udstyret med mikroskop-syn. Bl.a. hvis det handler om alle de små usynlige overnattende gæster i vores senge. Men det er også en indsigt i en ukendt og fotografisk smuk verden, som vi ellers aldrig opdager. Disse specielle fotos kan opleves på Kulturnatten fredag den 12. oktober mellem kl. 18.00 – 22.00 i den smukke festsal på Københavns Universitet. Her kan man som gæst få syn for sagen med 100 imponerende billeder fra den videnskabelige fotokonkurrence, ARTiS.

Forskning er meget mere end støvede bøger og kliniske laboratorier. Der gemmer sig nemlig masser af fascinerende billeder bag mikroskopernes glas og forskernes feltture.

Nothing better than a smiling face. Foto: Jannicke Wiik-Nielsen

Og du kan selv få syn for sagen til dette års ARTiS udstilling, der falder på Kulturnatten fredag den 12. oktober og finder sted i Festsalen på Københavns Universitet mellem kl. 18.00 og 22.00.

ARTiS – der står for Art In Science - er en fotokonkurrence, hvor forskere fra hele verden har indsendt billeder, der viser motiver fra deres forskningsprojekter. Det kan være alt fra farverige mikroskopbilleder af en hundeloppes antenner til et nærbillede af flouroscente blomster.

Udstillingen er en fremvisning af de mere end 100 fotos, som forskere har sendt ind til konkurrencen i 2018. Udover at gæsterne kan lade sig rive med af de ofte meget abstrakte motiver og måske blive lidt klogere på forskningen, kan de også stemme på det billede, de synes skal kåres som det bedste ARTiS-billede i 2018.

Beauty in seawater. Foto: Jannicke Wiik-Nielsen

Ud over de særprægede fotos er Festsalen i sig selv et kunstværk. Den ligger i Københavns Universitets fredede bygninger på Vor Frue plads og kan dateres tilbage til 1807. Lokalet er overdådigt udsmykket af kunstneren Georg Hilker, og vægmalerierne er malet i perioden 1871-1896 af en række forskellige kunstnere, blandt andet Wilhelm Marstrand. Motiverne er fra universitetets og videnskabens verden.

Fakta:

Konkurrencen, Art In Science, der afholdes af Københavns Universitet, inviterer forskere fra hele verden til at indsende billeder, der viser objekter og data i deres forskningsprojekter.

Der uddeles priser i fem billedkategorier: nano, micro, mini, macro og mega - foruden en række andre kategorier.

Billederne bliver som udgangspunkt vurderet af et panel af forskere, videnskabelige tidsskrifter og kunstnere, og en række af priserne vil også blive uddelt af offentligheden via ARTiS' facebookside og til ARTiS-udstillingen under Kulturnatten d. 12. oktober 2018.

Se billeder fra tidligere ARTiS