11. april 2008

Klaus Bechgaard modtager Hartmann Fondens Mindepris

EU's Descartes-pris, NKTs forskerpris, Hewlett-Packard Europhysics prize. Og nu Hartmann Fondens Mindepris på 300.000 kroner. Professor Klaus Bechgaard er en prisbelønnet mand, der også lægger navn til ’the Bechgaard salts’, organiske salte, der leder den elektriske strøm helt uden modstand. En videnskabelig opdagelse, der kan måles på stor international opmærksomhed - og ikke færre end 47.700 søgeresultater på Google.

’Det er ærefuldt for mig og en dejlig anerkendelse at modtage Hartmann Fondens Mindepris’, siger Klaus Bechgaard, hvis store interesse er at fremstille ’nye materialer med elektriske, optiske og magnetiske egenskaber’. Han har altid så længe han kan huske haft hang til naturvidenskab – biokemi, kemi og fysik. Lige nu er det blandt andet nanoteknologiske undersøgelser af olieholdige kalklag i Nordsøen, der får professorens opmærksomhed.

Klaus Bechgaard er et verdensnavn blandt kemikere og fysikere. 1969 blev startskuddet for hans videnskabelige karriere, hvor han som 24 årig nyuddannet cand.scient med kemi som hovedfag gik efter en licentiatgrad – og fik den. I dag er han efter år med ledende forskerstillinger i fysik, kemi, polymerforskning og nanoteknologi vendt tilbage til Københavns Universitet, hvor han startede – nu som professor ved Kemisk Institut.

Klaus Bechgaard er ud over sit professorat medlem af Det Kongelige Danske Videnskabernes Selskab, Akademiet for de Tekniske Videnskaber og siden 2002 Det Franske Videnskabsakademi.

Foruden de organiske salte, der bærer hans navn, har Klaus Bechgaard i samarbejde med forskningsgrupper i England, Holland og Tyskland undersøgt egenskaberne ved elektrisk ledende plastmaterialer – og for dette arbejde med ledende polymerer i 2000 modtaget EU's Descartes-pris.

Brødrene Hartmanns Fond overrækker prisen mandag den 14. april 2008 kl. 16:00
Prisuddelingen finder sted i Kulturhuset, Klampenborgvej i Lyngby, mandag den 14. april 2008 kl. 16.00

se mere om fonden på http://www.hartmannfonden.dk/