15. september 2021

Bo Wegge Laursen modtager Ellen og Niels Bjerrums Kemikerpris

Bo Wegge Laursen

I 2021 blev Ellen og Niels Bjerrums Kemikerpris tildelt Bo Wegge Laursen, Professor ved Kemisk Institut og leder af Nano-Science Center, Københavns Universitet.

Bo Wegge Laursen modtager prisen på 10.000 kr. sammen med en guldmedalje, for sin vigtige indsats inden for farvestoffer og fotofysik, supramolekylær and nanokemi samt materialeforskning/kemi.  En forskning der bl.a. har et stort potentiale i forbindelse med anvendelsen af fluorescerende farvestoffer.​

Denne pris er blevet indstiftet af efterkommerne til Ellen og Niels Bjerrum til minde om den danske kemiker Niels Bjerrum (1879-1958). Prisen, der består af en solid guldmedalje, er blevet tildelt siden 1959, og prisen tildeles i anerkendelse af videnskabelig præstation.

Kemisk Institut og Nano-Science Center lykønsker professor Bo Wegge Laursen med prisen.