20. juni 2013

Danske kemikere i gennembrud for molekylærchips

Elektroniske komponenter bygget op af enkelte molekyler med kemiens metoder kan åbne vejen for mindre, hurtigere og mere miljøvenlig elektronik. Nu er det for første gang lykkedes at få en transistor bestående af et molekylært enkeltlag til at virke, der hvor det virkelig gælder. I en egentlig computerchip.

Dansk-Kinesisk samarbejde bag gennembrud

Det molekylære integrerede kredsløb er skabt af en gruppe bestående af kemikere og fysikere fra Kemisk Instituts Nano-Science Center ved Københavns Universitet og Chinese Academy of Sciences, Beijing. Kemikerne Kasper Nørgaard og Bo Wegge Laursen har stået i spidsen for projektet.

Deres opdagelse, ”ultratynd reduceret grafenoxidfilm som transparent topkontakt for lyskontrollerede molekylære chips” er netop offentliggjort i det særdeles prestigefulde tidsskrift Advanced Materials. Gennembruddet er gjort mulig takket være innovativ brug af det todimensionelle kulmateriale grafen.

Se mere