4. december 2014

Ny kemiansat skal styrke enzymundersøgelser

Kemisk Karriere

Milliarder af processer i den menneskelige krop er kontrolleret af enzymer. Derfor kan en dybere forståelse af deres virkemåde åbne døren til nye lægemidler mod snart sagt en hvilken som helst lidelse. Ny indsigt i de biologiske molekyler kan også give startskuddet til nyskabende grønne og bæredygtige katalysemetoder, der sikrer kemisk produktion med langt mindre forurening og langt bedre udnyttelse af ressourcer. For at fastholde en stærk position inden for dette felt, har Kemisk Institut, Københavns Universitet netop forfremmet Nikos Hatzakis til en stilling som lektor ved Nano-Science Center.

Gammel kending i nyt job

Hatzakis har været tilknyttet til Instituttet siden 2006, hvor han blev ansat som Post Doc. I 2011 blev han forfremmet til adjunkt og han har vist sig som en flittig og særdeles ferm forsker, som har offentliggjort artikler i højtprofilerede videnskabelige tidsskrifter som JACS, ACS-Chem-Biol og ikke mindst hele to artikler i Nature tidsskrifter.

Spring mellem discipliner og fra anvendt forskning til grundforskning

Ved at udnytte den brede vifte af værktøjer fra enkelt molekyle enzymologi, molekylær-biologi, farmakologi, nanovidenskab og kemi håber Hatzakis på, dels at fremme den grundlæggende forståelse af enzymer, dels at levere nye produkter til den danske biotek industri.

”Biologer siger gerne, at vi forstår enzymer. Men det gør vi faktisk ikke. Ikke på det molekylære niveau. Så der er bestemt et behov for at anvende fysiske principper til at forstå biologi”, siger Hatzakis.

Sundhedspersonale poster enzymgåder til kemikere

Et af de enzymsystemer som Hatzakis arbejder på, er under mistanke for at være skyld i lidelser så forskellige som dværgvækst, hjerte-kar-sygdomme, og en hel hoben sygdomme, der skyldes ubalancer i hormonsystemet. Sammen med et hold forskere fra en lang række af videnskabens grene, har Hatzakis studeret hvordan enlige enzymer opfører sig i et miljø, der til forveksling ligner det man finder inden i og på overfladen af celler. Han metoder har allerede tiltrukket en hel del opmærksomhed i det lægevidenskabelige miljø.

”Læger er begyndt at indse, at hemmelighederne bag enzymers virkemåde skal findes på nano-skalaen. Så nogle læger er begyndt at sende enzymer fra patienter til mig med spørgsmål om hvorfor lige netop dette enzym er så problematisk. Jeg håber på at kunne levere den forståelse, der er forudsætningen for en løsning”, siger Nikos Hatzakis, der håber at kunne tiltrække studerende, der vil bruge forskning hos ham i deres projekter og specialer. Og det uanset om de interesserer sig enkeltmolekyler eller for hele den sygdomsramte menneskelige krop.