17. oktober 2017

Kultur(nat) er (også) kunst

ART in SCIENCE:

Mere end 3.500 mennesker besøgte ARTiS: ART in SCIENCE på Kulturnatten den 14. oktober 2017. Begivenheden fandt sted i Festsalen på Københavns Universitet, Frue Plads, og overgik alle forventninger.

ARTiS: ART in SCIENCE, kunst i naturvidenskab, er et opsøgende kunstprojekt der blev startet i 2015 af Karen Martinez, lektor på Kemisk Institut og medlem af Nano-Science Center, Københavns Universitet.

Missionen og visionen for ARTiS er at bruge billedkunst som et kommunikationsmedie til at formidle naturvidenskabelige fænomener og ting til en bred målgruppe som omfatter forskere fra forskellige felter, universitetsstuderende og gymnasieelever, skolebørn og lærere.

ARTiS er aktiv med en fotokonkurrence der er åben for alle og derudover en udstilling af et udvalg af de billeder der er blevet indsendt til konkurrencen. Dette års udstilling blev indviet på Kulturnatten den 14. oktober i Festsalen på Frue Plads, Københavns Universitet.

Udover udstillingen bestod eventet i Festsalen af aktiviteter for alle og i særdeleshed for børn: Man kunne male og lave sin egen selvlysende figur der straks kunne indgå i den magiske sorte boks.

Gæsterne var ikke bare mange, de var også diskussionslystne om hvad de så på billederne og de stemte på deres favoritbillede.

Idemageren bag projektet, Karen Martinez, er overvældet over interessen for ARTiS på Kulturnatten: "Kulturnatten overgår enhver forventning. Gæsterne var engagerede og givet os masser af feedback om hvor fantastiske billederne er. Forældre kunne berette om at deres børn var så vilde med aktiviteterne at de ikke var til at hive ud af Festsalen for at se de mange andre ting i København. Studerende der har bidraget med billeder til udstillingen har fortalt mig at det har været spændende og lærerigt at udstille sit billede for så mange mennesker. Slutteligt, og det er også vigtigt for mig, fortæller alle fra ARTiS-teamet mig, at de har lært rigtigt meget af at stable dette kæmpe arrangement på benene, og nu kan de også det. Jeg er meget stolt af dem."

Hvis man gik glip af ARTiS på Kulturnatten, åbner der en udstilling i Universitetsparken 5 meget snart, og den 24. november bliver der afholdt prisfest for de bedste billeder.

Man kan følge ARTiS på artis.ku.dk og på Facebook

ARTiS er finansieret af Lundbeckfonden og Københavns Universitet.