19. december 2011

Karen Martinez får 12,3 mio. kr. til udvikling af ny biochip-platform

Midlerne til forskningsprojektet: ”ANaCell - Højopløsningsanalyse af celler ved hjælp af nanotråde” kommer fra det Strategiske Forskningsråd, og projektet gennemføres i samarbejde med virksomheden Novartis.

Ny forskning har vist at levende celler kan optage ultra-tynde nanotråde uden det går ud over deres funktion. Den viden vil Karen Martinez og forskergruppen på Nano-Science Center, Institut for Neurovidenskab og Farmakologi udnytte til at udvikle en ny biochip-platform til afprøvning af nye lægemidler baseret på skove af nanotråde.

Nanotråde eller nanowires er bittesmå halvledere, der, alt efter hvad de bliver bygget af, har forskellige egenskaber. Det kan for eksempel kan være at lede strøm, og trådene har derfor en central rolle i forbindelse med udvikling af ny elektronik og sensorer.

I den farmaceutiske industri leder man konstant efter kandidater til nye lægemidler. I de indledende faser af denne jagt udnyttes basale tests, hvor enkelte celler udsættes for et potentielt medikament og reaktionen følges ved hjælp af optiske teknikker. Det er her forskningsgruppen kan bidrage til udviklingen af nye lægemidler. En af de nye ideer er at udnytte nanotrådenes særlige elektriske egenskaber til at frigøre stoffer i celler ved hjælp af elektriske signaler. Dette vil åbne helt nye muligheder for tests, hvor cellens reaktioner kan følges med tidsopløsning, og hvor flere forskellige stoffer kan frigøres på en kontrolleret vis.

Forskergruppen vil arbejde med stoffer, som er relevante for udvikling af lægemidler mod diabetes, cancer og hjertesygdomme. Projektet udføres af Københavns Universitet i samarbejde med den schweiziske medicinalgigant Novartis.