16. juni 2016

Ny kapital giver kemiske iværksættere råd til kvalitetsstempel

KEMISK VIRKSOMHED

En helt ny metode til at udføre lynhurtige målinger af væskers kemiske tilstand uden at bryde den sterile barriere er åbenbart en god forretningsidé. To kemikere fra Københavns Universitet har netop åbnet virksomheden FRS-Systems (Fast Reliable Sterile Sensor Systems). Virksomheden har endnu ikke solgt et eneste analyseapparat. Alligevel har de allerede modtaget en kapitalindsprøjtning på fem en halv million kroner fra blandt andre investeringsselskabet Capnova.

Thomas Just Sørensen og Bo Wegge Laursen

Hurtige troværdige og sterile målinger i væske

De hurtige sterile sensorer fra FRS-Systems er markant hurtigere end eksisterende sensorteknologier, og så måler de iltindhold, pH-værdi og temperatur uden at åbne til væsken og stikke måleapparatur ind. Ved at sende lys ind på et særligt udviklet farvestof, der har kontakt til væsken, og læse det tilbagekastede lys, får forskere eller laboranter et nærmest øjeblikkeligt måleresultat. Det er en stor fordel i alle former for medicinal-, fødevare- og bioteknologisk forskning. Desværre må systemet endnu ikke bruges i forbindelse med produktion af noget, der skal indtages af mennesker.

Vil godkendes til lægemiddelproduktion

For at få systemet godkendt til brug i produktion af lægemidler og fødevarer, vil FRS-Systems nu bruge en betragtelig andel af kapitalindsprøjtningen til de mange forsøg, der skal dokumentere at ingen dele af FRS-farvestofferne bliver vasket ud i den væske de skal måle, fortæller opfinder og iværksætter Thomas Just Sørensen.

Thomas Just Sørensen

”Der findes i dag ingen optiske sensorer, der er certificeret til brug i medicinal og fødevareproduktion, og det er altså en absolut betingelse for at få adgang til det meget indbringende medicomarked. Vi stoler heldigvis tilstrækkeligt på vores teknologi, til at vi nu går i gang med dokumentationen”, siger Sørensen, der også er lektor på Kemisk Institut.

Lys fortæller om kemiske omgivelser

Den nye virksomhed baserer sig på to patenter fra Københavns Universitets Kemiske Institut. Det ene patent er for fluorescerende farvestoffer. Farvestofferne, Triangulenium, fungerer lidt lige som de selvlysende visere på et ur. Man lyser på dem, og så lyser de tilbage. Det smarte ved dem er, at det lys de sender ud, er påvirket af det kemiske miljø de befinder sig i.

Den anden halvdel af opfindelsen er et porøst materiale, der holder farvestofferne fast, så de ikke kan flyde ud i den væske de skal måle.

Gør op med enormt tidsspilde ved målinger

Den anden opfinder, Professor Bo Wegge Laursen, er stolt over at præsentere en teknologi, der vil gøre op med et enormt tidsspilde for forskere der måler iltindhold og pH i væsker.

”Når man i dag skal måle pH i en væske skal man først kalibrere i tre forskellige væsker. Tilsammen tager det omkring tre minutter… For hver eneste måling. Vores metode har kun en arbejdsgang, og det tager under fem sekunder per måling”, bedyrer Laursen, og fortsætter: ” FRS-Systems vil i første række levere målesystemer rettet mod forsknings- og udviklingsafdelinger på universiteter og i virksomheder. Når vi kan begynde at love store produktionsvirksomheder at spare den samme form for tid, tror jeg nok de vil vise interesse”.

Temperatur, pH og iltmålinger på plads. Mange flere på vej

Foreløbig har kemikerne bag FRS-Systems udviklet sensorer til at måle hvor varm, sur og iltfattig væsken er. Med tiden forventer de også at udvikle sensorer, der kan måle indholdet af sukker, CO2, mælkesyre og ammoniak.

Artiklen er udarbejdet af journalist Jes Andersen.

Nano-Science Center ved Københavns Universitet er centrum for forskning i den tværfaglige videnskab nanoscience, hvor vi samler forskere og studerende fra Københavns Universitets forskningsgrupper indenfor både fysik, kemi, biologi og sundhedsvidenskab. Vi udgør et stærkt tværfagligt forskningsmiljø og driver en unik naturvidenskabelig bachelor- og kandidatuddannelse.