22. september 2021

Nyt Novo Nordisk Fonden Center har til mål at genanvende CO2

Novo Nordisk Fonden har bevilget €84.7 millioner til at grundlægge verdens første interdisciplinære forskningscenter med det mål at udvikle viden og teknologi, der kan bruges til at opfange og genanvende kuldioxid (CO2). Dette center vil bære navnet "The Novo Nordisk Foundation CO2 Research Center".

Jiwoong Lee, lektor ved Kemisk Institut og "The Novo Nordisk Foundation CO2 Research Center"-kontakt ved Københavns Universitet forklarer: "Jeg er meget spændt på at være en del af rejsen sammen med fremragende forskningspartnere ved NNF CO2 center. Vores gruppe vil bidrage til dette nye forskningsområde: CO2 opfangning og opkoncentrering ved hjælp af organiske molekyler i de næste 7 år". Jiwoong Lee fortsætte "Dette forskningsprogram ligger i forbindelse med vores igangværende projekter: afsaltning og vandrensning ved hjælp af kuldioxid. Vi vil derfor levere en ideel løsning til overførsel af molekylær CO2 fra omgivende kilder til direkte konvertering, reduktion, bioudnyttelse og opsamling for drastisk at reducere CO2 -udledning og for at nå netto negativ CO2 -udledning globalt".