15. januar 2014

Stigende efterspørgsel på bedre isoleringsmaterialer skaber nyt samarbejde

NYT SAMARBEJDE

Der er penge og energi at spare for alle, hvis de materialer, vi isolerer vores huse med bliver bedre. Et nyt samarbejde mellem isoleringsgiganten ROCKWOOL International A/S og Nano-Science Center ved Københavns Universitet skal undersøge isoleringsmaterialer helt ned på atomart niveau og af den vej bidrage til løsninger på en af samfundets store klimaudfordringer. Projektet er støttet af Højteknologifonden.

Bedre isolering skal mindske energiforbrugEn stor del af verdens energiforbrug skyldes, at vi ønsker at holde bygninger varme, når det er koldt uden for, og andre bygninger kølige, når det er varmt udenfor. Vores evne til at isolere bygninger og udvikle nye isoleringsmaterialer er et vigtigt element i at mindske vores energiforbrug.

Isoleringsmaterialer, som det virksomhedenROCKWOOL International A/S producerer, er lavet af stenuld og bliver brugt til isolering af bygninger og industrianlæg mange steder i verden. Alle materialer nedbrydes over tid. I vores del af verden skal bygninger gerne holde 50, 100 år eller mere. Det betyder, at byggematerialerne ofte bliver tykkere, tungere eller mere ressourcekrævende, end de behøvede være, hvis vi kunne forlænge deres holdbarhed. I et nyt samarbejde mellemNano-Science Center på Københavns Universitet og ROCKWOOL International A/S skal forskerne kigge nærmere på den udfordring.

- Vi ved, at varme og fugt er med til at nedbryde isoleringsmaterialet, men vi ved ikke, hvorfor det sker. Ved hjælp af nanoteknologi kan vi se og måle på de fibre og den lim, som udgør materialet helt ned på atom-niveau. Den nye viden er afgørende for at forbedre og udvikle nye isoleringsprodukter, siger Denis Okhrimenko fra Københavns Universitet, der som erhvervspostdoc skal arbejde med professor Klaus Bechgaard fraKemisk Institut på projektet de kommende år.

Stigende efterspørgsel på nye materialer

På verdensplan er der en stigende efterspørgsel på bæredygtige byggematerialer. Det kan være med til at nedbringe vores energiforbrug, og det er afgørende for ROCKWOOL koncernens engagement i projektet.

- ROCKWOOL International ønsker med projektet ikke alene at forbedre det isoleringsmateriale, der i dag bliver brugt i en stor del af byggeindustrien. Vi ønsker også at udvikle et isoleringsmateriale, der kan blive en del af en bærende konstruktion. Vi tror, at nanoteknologi kan være nøglen til at udvikle et stabilt, bæredygtigt isoleringsmateriale, og derfor har vi indgået dette samarbejde med forskergruppen på Nano-Science Center, siger Dorthe Lybye, Programme manager i ROCKWOOL International A/S.

Udvikling af nye materialer og forståelsen af hvad der sker, når isoleringsmaterialet bliver udsat for varme og fugt, forudsætter, at forskerne får en indgående viden om de materialer, som isoleringen består af. Den viden samles i NanoGeoScience gruppen ved Kemisk Institut. Her er forskere, der kan bruge nanoteknologiske instrumenter; kemikere, der ved en masse om limen i materialet; geologer, der ved meget om stenulden; samt fysikere, der forstår relationerne mellem materialerne.

- Vi er glade for, at vi i gruppen kan bidrage til at løse nogle af de store energimæssige udfordringer, som samfundet står overfor, siger professor Susan Stipp, der er leder af NanoGeoScience gruppen på Nano-Science Center.

Projektet er støttet af Højteknologifonden.

Erhvervspostdoc Denis Okhrimenko, mobil: 42 98 15 35
Programme Manager, ROCKWOOL International A/S, Dorthe Lybye, telefon: 24 28 94 29
Professor Klaus Bechgaard, telefon: 35 32 18 24
Professor Susan Stipp, mobil: 28 75 02 02