30. januar 2008

Nye skarpere røntgenbilleder

Danske og schweiziske forskere har udviklet en metode til at få tydeligere røntgenbilleder med langt flere detaljer end hidtil. Forskningen publiceres i det ansete videnskabelige tidsskrift, Nature Materials februar udgave.

Når man i dag tager et røntgenbillede af en kropsdel, får man et billede, hvor f.eks. knoglerne ses rimeligt tydeligt, mens blødt væv er mere diffust. Det, man ser, er et skyggebillede, og det kan være svært at se detaljerne.

”Vi har udviklet en metode, hvor man med den samme mængde røntgenstråling kan se langt flere detaljer”, fortæller fysiker Martin Bech, der er ph.d.-forsker på Niels Bohr Institutet og Nano-Science Center ved Københavns Universitet.

Metoden går ud på at bruge filtre, der bryder lyset, så man i stedet for ét signal får tre forskellige signaler af billedet. Når man lyser på dét, der skal undersøges, f.eks. en arm, vil noget af lyset blive absorberet, noget af lyset vil blive brudt som i en linse (fasekontrast), og noget vil blive spredt af det emne, lyset rammer (dark field kontrast).

Når man i dag tager et røntgenbillede er det kun det første lys – det, der absorberes, man får et billede af. Jo tættere stoffet er, jo mere lys absorberer det, så knogler absorberer mere lys og fremstår tydeligere end det bløde omgivende væv.

Opfanger forskelligt lys

Ved at indsætte filtre eller gitre mellem patienten og røntgenkameraets digitale film, kan man udover det sædvanlige røntgenbillede nu også få billeder af lysets brydning (fasekontrast) og spredning (dark field kontrast).

Ved at forskyde de to gitre kan man få interferensmønstre, og fra dem kan man ved hjælp af en computer skabe de nye billeder. Tilsammen giver de helt forskellige ekstra billeder mange flere detaljer på røntgenbilledet.

Eksperimenterne har Martin Bech udført ved Paul Scherrer Instituttet i Schweiz, hvor han har brugt kyllingevinger fra supermarkedet. Men der er også etableret et samarbejde med Det Farmaceutiske Fakultet og med Rigshospitalet, hvor man scanner efter kræft i kroppen. Lægerne her synes, den nye metode ”ser meget spændende ud”. De har netop leveret prøver fra dyreforsøg, hvor det er knoglekræft og organer som nyrer og hjerte, der skal undersøges.

Til den nye metode til røntgenfotografering kan man bruge almindeligt røntgenudstyr, men billederne vil blive endnu skarpere og få endnu flere detaljer med et synkrotronrøntgenapparat. Det findes endnu kun på store forsøgsanlæg, men der er mindre apparater under udvikling, og det vil revolutionere røntgenbillederne.

”Det er som at sammenligne en glødelampe med laserlys”, forklarer Martin Bech, der ser store muligheder for den medicinske verden i den nye metode til røntgenbilleder.

Nature Materials: 7, 134 - 137 (2008)
Link online: https://www.nature.com/nmat/journal/v7/n2/abs/nmat2096.html